Suzanne Kouwenhoven

De Formule Voor Persoonlijke Groei

“The way we think about the world has a profound effect on what we do in it”

Als jij aan de slag gaat met jouw persoonlijke ontwikkeling dan komen de concepten rust en stress ongetwijfeld op je pad. Je bent ondernemend, hebt bepaalde ambities en bent op weg naar een bepaald succes en geluk. Daarvoor doe je ontzettend veel dingen. Soms raak je daardoor zelfs het overzicht kwijt en ervaar je stress.

Als we echt gestresst zijn kan dit invloed hebben op de manier waarop wij ons willen gedragen. Zo kan stress onze/jouw persoonlijke groei in de weg staan. Door stress ben je minder bewust, reageer je op de automatische piloot.

Brad Stulberg beschrijft in zijn boek “Peak Performance” dat we gebruik kunnen maken van een eenvoudige formule als het gaat om onze persoonlijke groei.

Stress+ Rest = Growth

Dus welke prestatie je ook wilt leveren. Die arbeidsprestatie of sportprestatie. Je boekt pas progressie wanneer je stress en rust met elkaar verenigt.

Omdat ons perspectief op beide producten de uitkomst bepaald, bespreken wij in deze blog hoe het perspectief op stress en rust jouw groei beïnvloeden en hoe kun je een positief perspectief kunt gebruiken in de verschillende gebieden van het leven.

Inhoudsopgave

Waarom stress niet altijd erg is

Er is stress nodig om te groeien. Zonder het ervaren van een vorm van stress of uitdaging ga jij nooit groeien of beter worden.

Vaak wordt er gedacht dat je zoveel mogelijk werk ergens in moet stoppen om er goed in te worden. Alleen staan de aantal uren werk niet gelijk aan hoe vaardig je wordt. Er zit met andere woorden wel een limit aan hoeveel stress wij kunnen hebben.

Wat veel belangrijker is, is wat jij doet in de tijd die jij hebt. Hoe jij deze tijd besteedt. En vooral in wat voor mate jij stress, oftewel een uitdaging ervaart. En zeker ook hoe jij tegen deze stress aan kijkt. Wat jouw persectief erop is.

Vanaf het moment dat je lichaam de juiste dosering stress ervaart komt het in een modus terecht waar het sterker wordt en gaat groeien. Mits je voldoende rust neemt.

Want als jij binnen jouw comfort zone blijft functioneren dan wordt je niet uitgedaagd. Dan blijf je eigenlijk doen wat je altijd hebt gedaan. Wat betekent dat jij zult krijgen wat jij altijd hebt gekregen.

Wil jij groeien en jezelf ontwikkelen dan is deze uitdaging nodig. Die nieuwe prikkel van stress. Want elke keer als jij een uitdaging ervaart of een moeilijke situatie dan heb jij een mogelijkheid om te groeien.

LET OP! Teveel stress of te lang stress zorgt er juist voor dat het lichaam niet kan aanpassen en groeien. Je ervaart eerder vermoeidheid en chronische stress.

Het perspectief op stress

“Honor the struggle” – Brendon Burchard

Een bepaalde mate van stress zorgt voor de juiste uitdaging, focus en paraatheid om precies die prestatie te leveren die je wilt. Stress hoeft dus niet altijd erg te zijn. Sterker nog. Stress draagt bij aan jouw persoonlijke groei. Het is daarom eerder jouw perspectief op stress dat zijn stempel drukt op hoe stress jou beinvloedt.

Daarom is het belangrijk welke relatie jij hebt met stress. Hoe kijk jij ertegen aan?

Als jij het woord stress hoort, waar denk jij dan aan?

Waarschijnlijk komen er gedachten in jou op als:

  • Een burnout hebben
  • Overspannen zijn
  • Teveel werken

In ieder geval hebben de meeste van ons negatieve associaties met stress.

Het maakt niet uit waarin, maar als jij ergens beter in wilt worden dan is er stress nodig. En het is dan handig om positieve associaties te hebben met stress.

Op het moment dat je negatief tegen stress aankijkt wil je het zoveel mogelijk vermijden.

Probeer daarom op een positieve manier naar stress te kijken. Zie het ervaren van stress als een mogelijkheid om te groeien! Dit perspectief noemen wij de mindset voor persoonlijke groei.

Met deze mindset kun je bewust kiezen hoe je met stress om wilt gaan. Je richt je met deze mindset op het groeiproces, beloond jezelf voor hard werken en je best doen. En je houdt steeds voor ogen dat nieuwe vaardigheden voorkomen uit struggle.

Wanneer je dit positieve perspectief op stress hanteert, dan zul je ook meer geneigd zijn om bepaalde prikkels en uitdagingen voor jezelf op te zoeken en dus meer mogelijkheden creëren om te groeien.

Hoe kun je stress positief gebruiken

Dus hoe kun jij stress nou gebruiken om te groeien?

Binnen sport komt dit heel duidelijk naar voren. Topsporters hebben deze formule tot in detail geperfectioneerd. Zij weten precies hoeveel stress en rust ze nodig hebben om te kunnen groeien.

Zij plaatsen het lichaam als eerste onder een bepaalde vorm van stress brengen om beter te kunnen worden. Dit kan zijn:

  • Het leren / proberen van een nieuwe beweging
  • Een zwaar gewicht tillen
  • Of zelfs het uitvoeren van diepe calculaties met schaken

Dit resulteert in: het groter worden van een spier, een snellere tijd met sprinten of het leren van een nieuwe vaardigheid.

Stress + Rest = Growth

Niet alleen binnen de sport werkt deze formule, maar ook in andere gebieden van jouw leven.

Op deze manier kun jij ook stress ervaren om groei te stimuleren:

  • Het proberen op te lossen van een probleem
  • Het leren spelen van een nieuw instrument
  • Op reis gaan naar een nieuwe plek
  • Een nieuw project aannemen
  • In contact komen met nieuwe persoonlijkheden
  • Kinderen die voor uitdagingen zorgen
  • Meer werk gedaan proberen te krijgen in minder tijd

En zo zijn er nog heel veel voorbeelden. Op ieder moment dat jij uit jouw comfortzone stapt of iets nieuws gaat ervaren, ervaar jij een bepaalde vorm van stress en druk. Dit geeft jou de mogelijkheid om te groeien.

Maar hierbij is het volgende onderdeel van de formule ontzettend belangrijk! Namelijk rust. Want zoals gezegd is rust nodig om de voordelen van stress te kunnen ervaren en groei door te kunnen maken.

Het perspectief op rust

“The irony is that resting hard often takes more guts than working hard” - Brad Stulberg

Wil jij ergens beter in worden dan weet jij nu dat je een bepaalde uitdaging of stress nodig hebt.

Alleen om hier echt van te kunnen groeien is rust nodig. Op een gegeven moment is jouw energie op. Je kunt niet blijven sporten of extreem lange werkdagen maken. Daarvoor is herstel nodig.

Je kent vast wel die momenten waarop je een hele drukke werkdag hebt gehad. Als je dan thuiskomt ben je erg vermoeid. Je raakt sneller geïrriteerd en wilt het liefst met rust gelaten worden.

Dat komt omdat je stress hebt ervaren en daarvan moet herstellen. Als jij je op dit moment blijft blootstellen aan andere vormen van stress dan kun je niet groeien.

Dit gaat resulteren in frustraties, het constant vermoeid voelen en geprikkeld zijn richting jouw omgeving. Het lichaam kan zich niet aanpassen aan de stress prikkel die het heeft ervaren.

In een samenleving waarin druk hard werken zijn en korte termijn successen beloond worden, vergt het moed om te rusten.

Er is niks mis met hard werken, maar het mag inmiddels duidelijk zijn dat dit harde werken alleen slim en duurzaam en dus zinnig is als het wordt ondersteund door rust.

Het tegenstrijdige is dat gevoelens van schuld en spanning ons kunnen overvallen als we ons werk laten liggen. Zeker als de competitie maar door blijft gaan.

Stress+rest=Growth

Het is een eenvoudige maar o zo belangrijke manier om jouw dagen, weken en jaren te plannen.

We moeten ons realiseren dat we maar beperkte energie hebben en deze daarom gebruiken voor de echt belangrijke dingen.

Hoe kom je tot rust

Weet jij eigenlijk wel waar jij echt van tot rust komt? En dan heb ik het niet over het stress gevoel verdoven door TV en social media. Maar echte rust.

Rust is namelijk niet iets dat jou gewoon overkomt. Rust kun jij zelf actief bewerkstelligen.

De meeste van ons weten niet wat er voor nodig is om echt even uit te rusten en te herstellen. Als jij in deze constante vermoeidheid of survivalmodus zit dan heb je geen ruimte en niet de mogelijkheid om te kunnen groeien.


Reflecteer op hoe jij om gaat met jouw energie. En vooral hoe jij rust neemt.

  • Hoe lang zijn jouw werkblokken?
  • Hoeveel pauzes neem jij door de dag heen?
  • Wat doe jij in deze pauzes?
  • Hoe lang slaap jij?

Werk jij 8 uur per dag met een keer 30 minuten pauze? Kom je daarna thuis en ga je “tot rust komen” voor de televisie? Dan wordt het misschien tijd iets te veranderen op een andere manier tot rust te komen.

Meer stress aankunnen

Iedere keer dat jij herstelt van stress betekent dat jouw lichaam meer aan kan. Jij bent bijvoorbeeld in staat om:

  • Langer te focussen
  • Zwaarder gewicht te tillen
  • Rustig te blijven in een argument
Door op de juiste manier en juiste momenten rust te nemen blijft dit maar groeien. En dan komen we bij het laatste punt van formule.

Groei

Combineer jij stress met rust dan ontstaat er groei in jouw leven. Deze groei kan betekenen een inzicht, een eureka moment of het lichaam dat sterker wordt.

  • Stel je voor je bent bezig met het oplossen van een complex probleem op werk. Je bent alle informatie aan het zoeken die je nodig hebt en alle opties aan het uitdenken (stress). Op een gegeven moment ben je te vermoeid om te denken en stop je even (rust). Opeens thuis op de wc of onder de douche komt de oplossing tot je (groei).

Waar kun jij de stressprikkel vergroten?

Waar kun jij meer rust nemen?

Waarin wil jij groeien / vaardig worden?

Spread the word
>