Joy Houkes

zo realiseer jij jouw nieuwjaarsresoluties!

Je kent vast wel het volgende plaatje. In januari en februari is iedere sportschool bomvol. Dit wordt het jaar dat men in optimale gezondheid komt. Maar na februari lijken al deze goede voornemens verloren te zijn. De nieuwjaarsresoluties zijn vergaan.

We naderen het einde van het jaar. De tijd van de nieuwjaarsresoluties. Alleen nemen de meeste van ons niet eens meer de moeite om nieuwjaarsresoluties te maken.

Het enige beeld dat je waarschijnlijk hebt als je nieuwjaarsresoluties hoort, is het voorbeeld hierboven. De doelen, ambities en dromen gaan verloren vanaf het moment dat het nieuwe jaar begint.

Waarschijnlijk heb jij dit zelf ook wel meegemaakt. Je start met de juiste intentie. Je hebt voor jezelf helder wat jij wilt veranderen en bereiken. Alleen zet je niet door.

Je denkt dan snel dat het aan jou ligt. Dat je niet de discipline hebt om deze nieuwjaarsresoluties te realiseren. Dat je niet in staat bent om te veranderen.

Het ligt niet aan jou maar aan de manier waarop jij deze resoluties hebt gemaakt. Er zit namelijk ontzettend veel kracht in deze nieuwjaarsresoluties. Mits ze op de juiste manier gesteld worden.

Leer hier hoe jij nieuwjaarsresoluties kunt maken die jij ze ook gaat realiseren!

Inhoudsopgave

  1. Wat is het dat jij wilt?
  2. Maak het concreet
  3. Creëer een plan met deadlines
  4. Schrijf het op!
  5. Welke kennis en vaardigheden heb jij nodig?
  6. Welke obstakels kom jij tegen?
  7. Welke hulp heb jij nodig?

Wat maakt een nieuwjaarsresolutie zo krachtig?

Er zijn 2 redenen waarom een nieuwjaarsresolutie zo krachtig is.

Als eerste is een nieuwjaarsresolutie eigenlijk gewoon een doel dat jij wilt bereiken. Dus waarom zou je persé voor het nieuwe jaar deze doelen stellen?

Er zit ontzettend veel kracht in nieuwjaarsresoluties omdat wij gevoelsmatig een nieuwe start hebben.

Ook al is 1 januari gewoon een dag in het jaar, voor ons gevoel start er iets nieuws. Net zoals we een maand of een week afsluiten. Je laat dus het jaar achter je en je krijgt een frisse start.

Dit gevoel kun je dus juist in je voordeel gebruiken. Het geeft je hoop en kracht dat dit het nieuwe jaar wordt. Het jaar waarin het anders gaat.

Maar deze verandering is uitdagend. Deze transformatie is niet gemakkelijk. Daarom is het des te belangrijker dat jij een sterke voorbereiding hebt!

Als tweede zorgt het einde van het jaar ervoor dat je gaat nadenken over jouw leven. Je denkt na over het vorige jaar en het leven in het algemeen.

Doordat je al aan het reflecteren en evalueren bent, is dit moment perfect om sterker richting te geven aan jouw leven.

Je bent namelijk al aan het inventariseren wat jij wilt, wat jij niet meer wilt, waar jij tevreden of ontevreden over bent.

Laat dus die negatieve verhalen over nieuwjaarsresoluties jou niet demotiveren. Dit is het moment waarop jij kunt beslissen wat jij wilt creëren in jouw leven.

Wat zijn de eigenschappen van een goede nieuwjaarsresolutie?

Wil jij sterke nieuwjaarsresoluties maken dan is het eerste wat je jezelf moet afvragen:

  • Wat is het dat ik wil in mijn leven?

En het mooie is, je hoeft niet zomaar iets te verzinnen. Je hebt een heel jaar (en zelfs jaren) aan data waar je naar kunt kijken.

Het enige wat je hoeft te doen is even terug te kijken en jezelf af te vragen:

  • Waar ben ik (on)tevreden over?
  • Wat wil ik verbeteren en/of veranderen? 

Waarde

Kies iets uit dat waarde voor jou heeft. Als het waardevol is vergroot jij de kans dat jij door kunt zetten. Hierbij is het belangrijk om na te gaan of jij dit doel echt wilt bereiken. Is dit doel van jou of stel jij dit doel omdat anderen het stellen?

Dus maak resoluties op basis van wat jij wilt! Niet wat iemand anders wilt of wat de maatschappij jou heeft opgelegd.

Positief

Wij zijn ontzettend goed in het verwoorden wat we niet willen. Maar probeer juist datgene dat jij wilt positief te formuleren.

Zeg dus niet: “Ik wil niet meer dik zijn” maar “ik wil afvallen”.

Jij brengt datgene in jouw leven waar de focus naar toe gaat!

Focus jij je op dat wat jij niet wilt dan zal jij daar meer van creëren in jouw leven. Maak jouw resolutie daarom positief. Wat wil jij wel?

Hou je niet in

Ik hoor vaker mensen zeggen dat ze een minder groot doel gaan stellen zodat ze bang zijn om te falen. Maar hiermee doe jij jezelf tekort!

Het is goed om grote, ambitieuze doelen te hebben. Jij wilt jezelf uitdagen. Binnen High Performance Coaching geloven we ook dat dit van cruciaal belang is voor succes.

Als jij zo’n grote doelen stelt, dan zijn jouw voorbereiding en plan des te belangrijker. Jij hebt namelijk nieuwe kennis en vaardigheden nodig. Want met de kennis en vaardigheden die jij nu hebt gaat het je niet lukken om het doel te bereiken. Maar dan kom ik bij punt 5 op terug.

2. Maak het concreet

Het formuleren van een vage resolutie is een van de redenen waarom je niet doorzet om het doel te realiseren.

Als jouw doelen niet concreet zijn dan heb jij geen doelen.

Dit zijn alleen maar dromen, wensen of vage ideeën van wat jij wilt in het leven.

Vagen doelen zijn bijvoorbeeld:

  • Ik wil veel geld verdienen
  • Ik wil afvallen
  • Ik wil betere relaties creëren

Als jij niet eens weet wat jij precies wilt bereiken, hoe kun je het dan ooit bereiken? Hoe weet jij dan waar jij naartoe aan het werken bent?

Door jouw doelen concreet te maken komt het tot leven. Je gaat mogelijkheden en opties zien die jij niet eerder zag. Je zult ook merken dat je meer inspiratie en motivatie ervaart met betrekking tot dit doel.

Hoe doe je dit nou?

Stel jezelf de volgende vragen om de resolutie (het doel) concreet te maken:

  • Hoe weet ik dat ik mijn doel heb bereikt?
  • Wat doe ik anders als ik het doel heb bereikt?
  • Wat voel ik als ik dit doel heb bereikt?
  • Wat zien anderen aan mij op het moment dat ik dit doel heb bereikt?

3. Creëer een plan met deadlines

Als je alleen een doel hebt dan wordt het best wel moeilijk om dat te realiseren. Je moet weten wat er voor nodig is om deze resolutie werkelijkheid te maken.

Dit is ook een reden dat wij uitstelgedrag vertonen. Als het niet duidelijk is wat jij moet doen om iets te bereiken dan geef jij jezelf de ruimte om uit te stellen. Dan gaan jouw gedachten overal en nergens naar toe.

Met het hebben van een plan zorg jij ervoor dat de resolutie meer tot leven komt. Jij hebt iets waar jij steeds op terug kunt vallen. Als jij weet wat jij moet doen dan is het ook makkelijker om het te doen. Zo simpel is het.

Lees hier meer over de valkuilen van het hebben van een (groter) plan.

Wat heb jij ervoor over?

Als jij de stappen omschrijft van jouw plan, creëer dan stappen die bij jou passen. Er zijn te veel mensen die stappen omschrijven waarvan ze weten dat ze goed zijn. Maar die totaal niet bij hun passen.

Als jij gaat afvallen ga jij dan helemaal geen chocolade meer eten of wil jij zo nu en dan een stukje chocolade hebben?

Als jij van jezelf weet dat jij nog heel graag zo nu en dan chocolade wilt eten, maak dan geen stap waarbij jij geen chocolade meer gaat eten.

Dit klinkt ontzettend simpel en logisch. Maar heel veel mensen verbieden zichzelf van alles voor een doel waarvan ze weten dat ze het nooit gaat lukken. Zoals het nooit meer chocolade eten.

Dus vraag jezelf weer af wat het is dat je wilt? Maar ook:

  • Wat ben jij bereid om te doen voor dit doel?
  • Wat wil jij niet opgeven voor dit doel?

Deadlines

Als jij de stappen omschrijft, koppel hier dan ook deadlines aan. Dit is de makkelijkste strategie die ervoor gaat zorgen dat jij productief zult zijn.

Misschien weet jij het nog van jouw schooltijd. Op het moment dat de deadline voor een verslag dichterbij komt ga je werken. Dan ben jij productief omdat jij op een positieve manier druk ervaart.

Wanneer er geen deadline gekoppeld zou zijn aan dit verslag dan is de kans klein dat het ooit ingeleverd gaat worden.

En zo werkt het ook voor jouw resoluties. Laat jouw resoluties niet alleen maar resoluties blijven. Realiseer ze. Door deadlines aan de resoluties te koppelen laat jij jezelf zien dat je serieus bent.

 Deze keer is het anders. Deze keer is het niet zomaar een resolutie, jij gaat doorzetten.

4. Schrijf het op

Maar 3% van de mensen heeft geschreven doelen en een uitgeschreven plan hiervoor!

Dus volg jij de vorige stappen op, dan onderscheid jij je van de menigte. Jij neemt verantwoordelijkheid.

Er zit ook iets magisch in het opschrijven van jouw doelen en plan. Het is alsof jouw gedachten al werkelijkheid worden.

Daarbij is het van belang dat jouw resoluties (doelen) en het plan zichtbaar zijn voor jezelf. Laat het geen blaadje zijn dat na een periode ergens verloren gaat.

Zorg ervoor dat jij dagelijks kijkt naar jouw resolutie. Zoals ik eerder heb omschreven. Waar jouw focus naartoe gaat, dat ga jij creëren in jouw leven.

Schrijf dus op wat jouw doel is en welke stappen jij gaat nemen om dit te realiseren.

5. Welke kennis en vaardigheden heb jij nodig?

Dit is een hele belangrijke stap. Wil jij een bepaald doel bereiken dan betekent dat, dat jij je gaat ontwikkelen als persoon. Je hebt nieuwe kennis en vaardigheden nodig om dit doel te bereiken.

Dus als jij bijvoorbeeld als doel hebt:

Ik wil mijn intieme relatie verbeteren

  • Waaruit bestaat dan een intieme relatie? (kennis)
  • Komen jouw waarden overeen met die van jouw partner? (kennis)
  • Heb jij de communicatieve vaardigheden om de relatie te verbeteren? (vaardigheden)

Of neem het doel afvallen.

Ik wil 10 kilo afvallen

  • Waaruit bestaat een gezond voedingspatroon dat jij lekker vindt? (kennis)
  • Hoe maak jij van dit voedingspatroon een gewoonte? (kennis + vaardigheden)
  • Welke manier van sporten en/of bewegen vind jij leuk? (kennis)

Vraag jezelf af welke kennis en vaardigheden jij nodig hebt voor jouw doel(en). Verwerk deze punten als leerdoelen in jouw plan.

  • Op [datum] heb ik dit geleerd.
  • Op [datum] heb ik deze vaardigheid geleerd.

6. Welke obstakels kom jij tegen?

De meeste mensen starten ontzettend sterk. Ze gaan bijna all-in als het op hun doel aankomt. Maar dan komt die eerste tegenslag.

  • Je ziet de resultaten niet meer bij het afvallen.

  • Je krijgt weerstand van mensen die niet in jou geloven.

  • Je mist een dag sporten en besluit om geen enkele keer meer te gaan.

Men stopt bij het eerste beetje weerstand dat ze ervaren. Het is alsof er meteen een knop omgaat. Ze hebben gefaald en er is geen mogelijkheid meer om het doel te realiseren.

Maar weet dat jij hoe dan ook obstakels tegen gaat komen! Dat is onderdeel van het proces. Als jij geen obstakels of tegenslagen tegenkomt dan heb jij een te klein en te makkelijk doel gesteld.

Ga dus ook het proces tegemoet met de mindset dat jij obstakels en tegenslagen gaat tegenkomen. Zie het niet als falen maar zie het juist als leermomenten. Leermomenten die jou dichter bij het realiseren van jouw doel gaan brengen.

Inventariseer dus van tevoren welke mogelijke obstakels jij tegen gaat komen. Een goede voorbereiding is alles!

Als jij weet dat jij op wilt geven als jij die kilo’s niet meer omlaag ziet gaan, vraag jezelf dan af:

  • Hoe kan ik omgaan met dit obstakel of deze tegenslag?

Stel deze vraag bij ieder doel dat jij hebt.

7. Welke hulp heb jij nodig?

Je hoeft het niet alleen te doen.

Je mag om hulp vragen. Want alles alleen moeten doen wordt ontzettend zwaar. Ook mag dit het proces richting jouw doel wat minder leuk.

De taken uit handen geven of om hulp vragen zorgt ervoor dat jij jouw productiviteit en energie managet.

Alles constant alleen doen gaat nou eenmaal stress opleveren. Dus vraag jezelf af waar jij hulp bij nodig hebt:

  • Heb jij iemand nodig die jouw verantwoordelijk houdt?

  • Heb jij een stok achter de deur nodig?

  • Heb jij iemand nodig die jou de kennis geeft die jij nodig hebt?

  • Heb jij stappen binnen jouw doel die jij uit handen kunt en wilt geven?

Door hulp te vragen versnel jij het proces richting jouw doel. Jij zult zien dat jij een nog grotere groei kunt door maken. En je hebt iemand die achter jou staat. Iemand waar jij op terug kunt vallen.

Wat is jouw nieuwjaarsresolutie?

Spread the word
>