Insert Video

Joy Houkes

Zo Kun Jij Jezelf Aanzetten Tot Het Ondernemen Van Actie

Een van de grootste obstakels die je tegen kunt komen is het niet ondernemen van actie. Je weet precies wat je moet doen om een bepaald doel te bereiken. Maar je doet het niet.

Hoe komt het dat je weet wat jij moet doen om succesvol te worden, maar het niet doet?

Informatie is namelijk niet meer een onderscheidende factor voor succes. Alle informatie is binnen een paar seconden te verkrijgen. Je kunt alles vinden op het internet. Maar kennis is niet meer wat jou onderscheid in deze wereld. Het is wat jij doet.

Nike heeft een van de beste adviezen die je maar kunt geven verwerkt in hun slogan:

“Just do it”

Dit is het “geheim” voor het behalen van resultaten. Het gewoon doen.

In deze blog ga ik 7 punten behandelen hoe jij jezelf kunt aanzetten tot het nemen van actie. 

Inhoudsopgave

1. Heb een helder doel en heldere reden

Dit is het aller belangrijkste punt voor alles wat jij wilt bereiken in het leven. Je moet precies weten wat jij wilt bereiken en waarom dit zo belangrijk voor jou is.

Als eerste onderneem jij geen actie als jij niet precies weet wat jij wilt bereiken. Alleen een vaag idee in jouw hoofd gaat er niet voor zorgen dat jij stappen gaat zetten. Want jij weet niet wat precies deze stap is.

Dit is ook een van de redenen dat je uitstelgedrag vertoont. Niet helder hebben wat nou specifiek die taak is.

Dus wil jij meer actie nemen om bepaalde successen te behalen? Ga dan kijken naar jouw doel. Of het doel concreet is. Of jij duidelijk hebt welke richting jij op wilt.

Daarna wil jij jouw reden koppelen aan dit doel. Dit is wat de meeste mensen niet doen bij het stellen van doelen. Terwijl dit de stap is met de grootste impact op de successen die jij kunt behalen.

Je wilt jouw reden achterhalen. Waarom is het bereiken van dit doel zo belangrijk voor jou?

Het liefst wil jij 3 krachtige redenen achterhalen. Deze redenen moeten ervoor zorgen dat jij echt iets voelt voor het doel dat je wilt bereiken.

Als jij gaat kijken naar het nemen van actie dan ga jij pas actie nemen als jij echt iets voelt voor jouw doel.

“If your why doesn't make you cry, your why is not big enough! Get to your core desire and let the internal motivation steer you in the right direction” - Unknown

Iedere keer dat jij op een punt komt waarbij het niet lukt om actie te nemen, dan wil jij verbinden met deze reden. Deze reden kan al voldoende zijn om keer op keer actie te nemen. Of je nou zin hebt of niet.

2. Jij moet bang zijn voor het niet ondernemen van actie

Heb jij ooit nagedacht wat er gaat gebeuren op lange termijn als jij telkens de keuze maakt om het niet te doen?

Geen actie nemen voelt misschien veilig en comfortabel in het hier en nu. Onderneem jij geen actie, dan ervaar jij geen angst of pijn op dit moment. Maar de pijn of spijt die jij op lange termijn zult ervaren is nog veel groter.

Alleen ben jij je waarschijnlijk niet bewust wat deze “pijn” is.

Mensen vinden het goed als ze sporadisch een keer gaan sporten en een paar keer in de week ongezond eten. Ze ervaren niet de consequenties in het hier en nu. Maar als ze gaan nadenken over wat er zal gebeuren als dit patroon zich voort blijft zetten.

  • Hoe futloos ze zich zouden voelen met zoveel overgewicht
  • Hoe dit tekort aan discipline in andere gebieden naar voren komt
  • Hoe het zou zijn als ze ernstig ziek worden door een ongezonde leefstijl
  • Wat voor gevolgen dit gaat hebben voor hun omgeving als zij deze leefstijl blijven hanteren

Als jij deze dingen gaat inbeelden. De resultaten van het niet nemen van actie. Dan moet de motivatie zo groot worden dat jij actie in het hier en nu gaat nemen.

Dus onderneem dat doel dat jij hebt en die actie die jij wilt nemen. Beeld je hierbij in wat er gaat gebeuren als jij geen actie onderneemt. En het liefst wil jij dit zo groot en extreem mogelijk maken. Je wilt het voelen. Alleen dan kun jij jezelf aanzetten tot actie.

Het toekomstbeeld van het niet ondernemen van actie moet zo beangstigend voor je zijn dat jij actie in dit moment gaat ondernemen.

3. Kom in beweging

Analysis paralysis. Het verlamt raken door het vele analyseren.

Dit kunnen wij ontzettend goed. Zoveel nadenken dat we helemaal geen actie meer gaan ondernemen.

Er zijn namelijk zoveel mogelijke opties om over na te denken. Alle risico’s die jij loopt. Alle obstakels die jij mogelijk tegen kunt komen. Dan heb je nog jouw angsten. Misschien is er wel een betere stap om te nemen. En zo raak je helemaal vast in gedachten.

Vaak zie je dit ook terug in mensen die perfectie nastreven. Maar de actie hoeft niet perfect te zijn. De stappen die jij gaat zetten richting jouw doel mogen rommelig zijn. Jij mag ook geen flauw idee hebben wat jij aan het doen bent. Daar ga jij juist achter komen.

Merk je dat jij jezelf helemaal vast gedacht hebt, dan moet jij letterlijk in beweging komen. Je moet iets doen.

Je kunt op verschillende manieren in beweging komen. Soms is het goed om even helemaal niet meer bezig te zijn met datgene waar je mee bezig was. Met jouw doel. Je wilt juist even uit het denken stappen en in jouw lichaam komen. Hierbij kan sporten, yoga, meditatie of ademhalingstechnieken goed werken.

Een andere optie is de stap zo simpel mogelijk maken van jouw actie. Als jij iets moet typen, begin met typen. Je kunt zelfs beginnen met typen zonder dat het over het juiste onderwerp gaat. Het feit dat jij bent begonnen en in beweging bent gekomen is genoeg om momentum te creëren. Wat gaat resulteren in het nemen van de juiste actie.

4. Focus op het proces

Je kunt je helemaal kapot staren op het eindresultaat. Maar dit kan demotiverend werken in het hier en nu, omdat het resultaat zo ver weg is. Omdat je nog zo ver weg bent van dit doel voelt het overweldigend aan.

Ieder doel kan bereikt worden als jij het maar op deelt in klein genoegen stapjes. Focussen op het proces zorgt ervoor dat iets complex, heel erg simpel wordt.

  • Focus jij je op een boek schrijven van 500 pagina’s? Of het schrijven van 1 pagina
  • Focus jij je op het poetsen van het hele huis? Of op het afstoffen van 1 kamer

Dit is de kracht van het focussen op het proces. Daarom is het belangrijk dat jij naast een helder doel met een reden, ook subdoelen hebt gesteld. Dit is een onderdeel van jouw plan.

Met het focussen op het proces leg jij veel meer de aandacht bij jouw ontwikkeling. Welke nieuwe vaardigheden jij gaat leren en hoe het werken aan dit doel jouw als persoon ontwikkeld.

Door te focussen op de kleine stapjes voelt het realistischer aan om actie te ondernemen. Wat ervoor gaat zorgen dat jij ook sneller actie onderneemt.

5. Creëer meer plezier

Uiteindelijk draait het erom dat je plezier hebt. Doelen stellen en behalen kun je heel serieus maken.

Maar uiteindelijk wil jij een goede tijd hebben. Als jij helemaal geen plezier ervaart bij het werken aan jouw doel dan kun jij je afvragen of dit wel een goed doel is om aan te werken. Dit kun jij weer terugkoppelen aan jouw reden.

Hier is het ook weer belangrijk om te gaan kijken naar het proces dat jij doorloopt in plaats van het resultaat.

Zie jij het proces als zwaar, moeilijk en frustrerend? Dan denk ik dat je wel door hebt dat het niet zo leuk is om actie te ondernemen.

Alles wat leuk is, is ook makkelijker om te doen. Dan is dus de vraag is:

  • Hoe kun jij de taak en het proces leuk maken?
  • Hoe kun jij meer plezier beleven bij het werken aan dit doel?

6. Zorg dat je snel resultaten ziet

Een reden waarom jij geen actie onderneemt is omdat het resultaat ver weg is. Een doel stellen is goed maar als jij pas over 2 jaar het resultaat kunt vieren dan zet dit jou niet aan tot actie.

Het is dus ontzettend belangrijk dat jij snel resultaten gaat zien.

Dus in plaats van alleen een doel te stellen wil jij ook mijlpalen en leerdoelen creëren.

Als jij 20 kilo wilt afvallen en jouw focus ligt alleen maar op deze 20 kilo, dan duurt het best wel lang totdat jij resultaten ziet.

Creëer jij daarentegen mijlpalen van 2 of 4 kilo dan heb jij een veel realistischere focus. Dan ga jij ook resultaten zien.

Daaraan kun jij ook nog leerdoelen koppelen om nog meer resultaten te zien. Dit kan zijn iets leren binnen het sporten of omtrent stress en voeding.

Dit kun jij doen voor ieder doel om zo sneller resultaten te zien.

7. Start met de belangrijkste taak

Het niet ondernemen van actie of het uitstelgedrag vertoon jij meestal bij belangrijke taken. Vaak ook grote of moeilijke taken.

Start daarom jouw werkdag of dag met deze taken. Je wilt jouw dag beginnen met de zwaarste, moeilijkste of belangrijkste taak. Wetende dat de rest van de dag veel gemakkelijker gaat zijn.

Op het moment dat jij deze taak gaat uitstellen wordt het groter en zwaarder om eraan te beginnen.

In de ochtend heb je nog de juiste energie en focus. Vooral het weten dat de rest van de taken makkelijker en leuker gaan zijn maakt het nemen van actie gemakkelijker.

Zo kun jij dus waarborgen dat jij progressie blijft maken in belangrijke projecten. Door als eerste deze taken uit te voeren.

Spread the word
>