Suzanne Kouwenhoven

Verbeter jouw emotionele energie met deze eenvoudige routines

Wat het ook is dat je wilt realiseren in 2020 of in jouw leven, je hebt er energie voor nodig. Er wordt nog vaak gedacht dat wij mensen alleen op fysiek vlak energie genereren en verliezen. Het emotionele, mentale en spirituele vlak worden nog regelmatig over het hoofd gezien. Als ik het heb over energie dan bedoel ik het samenspel van fysieke, emotionele, mentale en spirituele energie.

Energie als capaciteit

Het mooie aan energie is dat je deze steeds kunt hernieuwen en je er directe invloed op hebt. Je kunt jouw energie zien als een bepaalde capaciteit. Tony Schwartz en Catherine McCarthy (2007), betogen dat wij onze energie helaas nog te vaak als vanzelfsprekend beschouwen.

Terwijl als we nauwgezet onze capaciteit zouden managen (opbouwen en hernieuwen), dan zouden we meer gedaan krijgen in minder tijd en dus productiever zijn. En ook nog met meer toewijding en duurzamer resultaat onze doelen bereiken. Dit leidt uiteindelijk dan ook tot een gelukkiger en meer betekenisvol leven.

Gratis video training productiviteit!

Ontvang hier gratis 4 fundamentele video's om jouw productiviteit te verbeteren!

Jouw energie opbouwen en hernieuwen doe je door eenvoudige routines in te bouwen in jouw (werk)dag. Deze routines zijn verdeeld over 4 energie gebieden. Fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel.

In deze blog zal ik bespreken welke routines jij kunt toepassen om jouw emotionele energie op te laden en hernieuwen.

Emotionele energie

Emoties worden vaak omschreven als een innerlijke beleving, een gevoel van bijvoorbeeld, blijheid, boosheid, angst, verdriet, frustratie, als reactie op een bepaalde situatie of dat spontaan kan optreden.

De meeste mensen zijn bekend met de 4 basisemoties. Ook wel de 4 B’s genoemd. Bang, boos, blij en bedroefd. Maar er zijn er nog veel meer te bedenken, zoals dankbaar, tevreden, energiek.

Een veel gemaakt onderscheid in emoties is het van positieve en negatieve emoties. Bang, boos en bedroefd zijn de negatieve emoties. Emoties als dankbaar, blij en energiek noemen wij positief. De negatieve emoties willen we vaak niet ervaren en de positieve emoties wel.

Negatieve emoties zorgen er veelal voor dat we lager in onze energie zitten. Positieve emoties daarentegen, zorgen ervoor dat jouw energie capaciteit juist kan worden vergroot.

Wanneer jij jouw energie goed wilt managen is het van belang bewust te worden van met name negatieve emoties en hoe je ermee omgaat.

Dit heet ook wel emotieregulatie. Het reguleren van onze emoties stelt ons in staat om zodanig onze emoties en gevoelens te verwerken dat ze niet beslissend voor ons zijn. Emoties zijn subjectief en gaan gepaard met een fysieke reactie, gezichtsuitdrukkingen en gedrag. Anderzijds kunnen emoties ook binnen in het lichaam een reactie veroorzaken die niet aan de buitenkant waar te nemen zijn.

Emotioneel intelligente mensen weten dat het werken aan en verwerken van emoties, niet bestaat uit het vermijden of onderdrukken ervan. Deze mensen hebben vaak een natuurlijke neiging om juist te reflecteren op wat zij voelen.

Na het reflecteren maken zij vervolgens een bewuste keuze over wat zij met die gevoelens willen doen. Zij kiezen dus bewust voor een bepaald gedrag. Hierdoor zijn bewuste keuzes vaak de oorzaak van hun gedrag, in plaats van hun gevoelens of gedachten.

Hoe beter jij jouw emoties weet te reguleren, hoe beter jij beter jij bewuste keuzes kunt maken, en jij dus jouw gedrag kiest, hoe meer energie jij zult over houden voor het werken aan jouw doelen.

Zie jouw energie maar als een gastank waar je uit kunt putten. Het voeden van positieve emoties zoals dankbaarheid zorgt voor het bijvullen van de gastank.

Vaak hebben wij een voorkeur voor hoe wij onze emoties reguleren. Deze voorkeur ontwikkelen wij gedurende ons leven, maar is zoals gezegd niet altijd de meest handige manier. Wanneer jij bijvoorbeeld hebt geleerd jouw emoties te onderdrukken, dan kan het zijn dat ze een andere uitweg gaan proberen te vinden en jij fysieke klachten ontwikkelt.

Jouw emotionele energie kun je direct ‘on the spot’ beïnvloeden door bijvoorbeeld jouw ademhaling.  Maar er zijn nog meer routines of manieren. Hieronder lees je welke dat zijn.

Verbeter jouw emotionele energie met deze routines

1. Ademhalingsoefeningen

Geleid negatieve emoties zoals angst, frustratie, irritatie, ongeduld, angst, onzekerheid door diepe abdominale ademhaling. Door te focussen op de ademhaling laat je spanning die gepaard gaat met negatieve emoties los. Dit is dus een betere manier om met negatieve emoties om te gaan dan ze bijvoorbeeld te onderdrukken. 

2. Meditatie

Meditatie is een techniek waarmee onze geest tot rust kan komen. Je kunt er een bepaalde staat van bewustzijn mee creëren die anders is dan de staat waar we normaal in verkeren. Door te mediteren train je letterlijk jouw focus en aandacht. Hierdoor komt o.a. jouw gedachten wereld tot rust.

En wanneer de gedachten tot rust komen, heeft dit een positieve invloed om emotionele toestand. Meditatie heeft naast het beter reguleren van emoties en het verbeteren van focus ook nog het voordeel dat jouw productiviteit verbetert.

3. Praten

Dit lijkt zo’n voor de hand liggende routine om met emoties om te gaan. Maar helaas wordt deze nog veel te weinig gebruikt. Praat. Dit kan even oefenen zijn. Zeker als je niet gewend bent om over jouw gevoelens te praten.

Beschrijf niet alleen wat je hebt meegemaakt maar ook wat de situatie met jou deed. Wat voelde je toen je dat meemaakte? Of erna?

Praten over emoties zorgt ervoor dat je er beter betekenis aan kunt geven. Als je praat bouw je geen onnodige spanning meer op, maar ventileer je deze tijdig. Hierdoor houd je als het ware jouw emotionele energie op orde.

4. Schrijf

Een andere hele toegankelijk manier om jouw emotionele energie te regelen is door te schrijven. Schrijven over zowel positieve als negatieve emoties.

Je zou zelfs een aantal dagen een dagboek bij kunnen houden waarbij je die gevoelens die de meeste indruk maken op jouw dagelijks leven, opschrijft.

Als je ervoor kiest om een dagboek bij te houden, schrijf dan zo gedetailleerd mogelijk over wat je meemaakte en hoe jij je daarbij voelde.

5. Wakker positieve emoties aan

Wakker positieve emoties in jezelf aan door openlijk jouw waardering naar anderen te uiten. Dit kan door het schrijven van een bedank briefje, e-mail, een telefoontje of in een gesprek.

Openlijk waardering uiten heeft ook als voordeel dat je beter kunt verbinden met andere mensen.

6. Kijk vanuit een ander perspectief

Kijk vanuit een ander perspectief naar uitdagende situaties. Dus in plaats van dat jij jouw energie richt naar het probleem en je negatieve emoties voedt, richt jij juist jouw aandacht en energie naar de oplossing. Hierdoor blijf je niet hangen in de oude negatieve emotie, maar maak jij je vrij van de negatieve emotie en richt jij je op de kansen in de toekomst.

En stel jezelf vragen als:

“Hoe kijk ik mogelijk over 6 maanden tegen deze situatie aan?

“Hoe kan ik leren en groeien door deze situatie?”

Deze tweede vraag is met name interessant omdat je gelijk een bepaalde mindset aanneemt. Wij noemen dit de mindset voor persoonlijke groei.

Door deze vragen te stellen ontstaat er ook meer ruimte om de positieve emoties toe te laten en benadrukken, wat weer goed is voor het vergroten van jouw energie.

Welke routine kies jij?

Spread the word
>