Suzanne Kouwenhoven

Meditatie: de mythes en voordelen

  • Ariana Huffington
  • Jeff Weiner
  • Jerry Seinfeld
  • Oprah Winfrey

Deze mensen doen het: mediteren. En het rijtje met bekende, succesvolle mensen dat mediteert blijft maar groeien. Succesvolle mensen die zeggen een gelukkig en betenisvol leven te leiden, hebben gewoonten en gedragingen die ervoor zorgen dat zij dit succesvolle en betekenisvolle leven leiden. Regelmatig mediteren is zo’n gewoonte.

Nu vraag jij je waarschijnlijk af wat maakt dat deze mensen een gewoonte hebben gemaakt van mediteren. En hoe meditatie bijdraagt aan hun successen?

Met meditatie train jij de spreekwoordenlijke aandachtspier. Hierdoor verbetert meditatie jouw focus en aandacht. En het helpt je her-focussen nadat je afgeleid werd. Hierdoor verbetert producitiviteit en wordt de invloed van afleidende gedachten ook minder.

Wanneer jij regelmatig mediteert, train jij jezelf om in stressvolle, veeleisende situaties de prestaties te leveren die nodig zijn. Daarom draagt meditatie bij aan het leiden van een succesvol en betekenisvol leven.

Het kan zijn dat je al eerder hebt overwogen om te beginnen met mediteren. Of je hebt al meerdere pogingen ondernomen, maar bent weer gestopt omdat je dacht dat het niet lukte. Deze mislukte pogingen zijn vaak gebaseerd op een aantal misvattingen over meditatie. Die wil ik met deze blog uit de wereld helpen.

Inhoudsopgave

Wat is meditatie?

“ People look for retreats for themselves, in the country, by the coast, or in the hills…There is nowhere that a person can find a more peaceful and trouble-free retreat than in his own mind…So constantly give yourself this retreat, and renew yourself”.

– Marcus Aurelius

Meditatie is een manier om vooral mentale en fysieke energie op te laden en hernieuwen. Het brengt lichaam en geest tot rust. Met meditatie train jij de spreekwoordelijke aandachtspier. Wanneer je regelmatig mediteert ben je getraind om in veeleisende, stressvolle situaties te presteren.

Steeds meer mensen zien meditatie als dat wat het is: het is een vaardigheid die ervoor zorgt dat je op een meer betrokken, meer productieve, gezonde en minder stressvolle manier in het leven kunt staan.

Vaak mediteer je liggend of zittend, het liefst in een rustige ruimte. In deze houding breng jij bewust jouw aandacht naar een bepaald object dat jij zelf kiest. Meestal is dat de ademhaling. Het beste moment van de dag om te mediteren is in de ochtend en anders in de avond vlak voor het slapen gaan.

Je kunt het daarom vergelijken met sporten. Wil jij groter, sterker of fitter worden? Dan ga je naar de sportschool, pakt de gewichten op en dan ga je herhalingen doen. Even heel simpel gezegd, hoe meer jij traint hoe fitter jij wordt.

Zo werkt het ook met jouw aandachtspier. Iedere keer dat jouw aandacht ergens anders naar toe gaat, merk je het op en breng je hem terug bij je ademhaling of een ander specifiek object. Dit is dan weer een herhaling in jouw “training”. Met meditatie train je zogezegd voor een vitaal brein.

Het is dus niet erg als jouw gedachten ergens anders naartoe gaan. Hierdoor heb jij steeds een nieuwe mogelijkheid om een herhaling te maken en dus sterker te worden.

Wetenschap

Er wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect van mindfulness en mediteren op de hersenen. Recent onderzoek van Harvard toont: mediteren verandert de hersenen; met name hersengebieden die te maken hebben met zintuiglijk waarnemen, emotieregulatie, besluitvorming, geheugen, leren, empathie en stress veranderen in gunstige zin.

Wat is meditatie niet?

Meditatie is niet zweverig. Het is ook niet de bedoeling dat jij in kleermakerszit, hummend door jouw huis vliegt. En het is ook geen New Age manier om van de werkelijkheid te ontsnappen. Deze methoden, als ze al zouden bestaan, zijn enorm gedateerd en niet van toepassing op de huidige Westerse wereld.

Gelukkig zijn er echt talloze manieren om te mediteren die wel passen bij wat de huidige samenleving van ons verlangt. En dus ook bij wat jij van jezelf verlangt.

Welke manier van mediteren dat je ook kiest, onthoud dat de voordelen voor handen liggen en dat de enige investering die je hoeft te doen een paar minuten per dag is. Lukt het niet elke dag? De positieve effecten zijn ook al merkbaar bij 3 keer per week, 10-20 minuten.

De mythes over meditatie

1. Je moet goed worden in meditatie om er iets aan te hebben

Een van de grootste misvattingen waardoor je mogelijk nog niet gemediteerd hebt, of er al de brui aan hebt gegeven na de eerste poging is omdat je denkt dat je goed moet worden in mediteren. Dit is niet waar. Waar het om gaat bij meditatie is dat jij goed wordt in het leven. Het gaat erom dat jij leert met aandacht en focus om te gaan met de dingen die jij belangrijk vindt in verschillende gebieden van jouw leven.

Key takeaway

Het doel van meditatie is het goed worden in het leven, in plaats van goed worden in mediteren.

2. Mijn gedachten moeten stoppen tijdens het mediteren

Je denkt misschien dat je moet mediteren om jouw gedachten te stoppen. Of dat het niet goed is wanneer je tijdens het mediteren nadenkt. Je hebt al eens geprobeerd te mediteren en toen kwam er een stormvloed aan gedachten op je af, waardoor je dacht dat je heel slecht was in mediteren en er meteen weer mee bent gestopt.

Deze mislukte poging is gebaseerd op een van de grootste misvattingen over meditatie. Dat je tijdens het mediteren je gedachten moet stoppen. Wees gerust. Dat hoeft dus niet.

Dat de gedachten komen is juist normaal. Het is een manier van jouw lichaam om spanning los te laten. Dit is nodig om weer helder en gefocust te kunnen zijn.

Wat heel belangrijk is! Word niet boos op het feit dat jouw gedachten ergens anders naar toe gaan. Dat is volkomen normaal en hoort erbij. Je weet nu dat een van de misvattingen over meditatie berust op dit gegeven. Dus onthoud dat je jouw gedachten niet hoeft uit te schakelen. Je kunt niks verkeerd doen bij mediteren.

Het allerbeste wat jij kunt doen is het opmerken dat jouw gedachten ergens anders naar toe gaan. En jouw aandacht terug brengen naar het moment nu. En vervolgens naar het object waar jij op focust. Bijvoorbeeld de ademhaling.

Zie het iedere keer als een training. Ben dankbaar dat het gebeurt want jij hebt dus weer een mogelijkheid gekregen om hier sterker in te worden. Iedere keer dat jij afgeleid raakt heb jij de kans om die aandachtspier nog sterker te maken.

Je zult echt een enorm resultaat zien wanneer jij dit constant kunt doen. De tijd om op te merken dat jouw gedachte ergens anders naar toe gaan wordt korter en korter. Totdat je op een moment komt dat het een kwestie van secondes is.

Key takeaway

Het is heel normaal dat jouw gedachten afdwalen tijdens het mediteren. Word daarom niet boos als dit gebeurd.

3. Als ik mediteer mogen er geen andere mensen in de buurt zijn

Wanneer je net begint met mediteren kan het helpen om in een rustige ruimte te zitten waar niemand anders is. Dit maakt het makkelijker om de aandacht bij jezelf te houden.

Het is echter niet zo dat je perse alleen moet zijn. Soms is het gewoon even zo dat er ook andere mensen in huis of dezelfde ruimte zijn. Dan is het belangrijk dat je uitlegt dat je even niet gestoord wilt worden. Door je ogen te sluiten kun je je al beter concentreren op jezelf en een begeleide meditatie met oordopjes in, helpt ook.

Key takeaway

Je kunt een meditatie toch doen als er andere mensen in de buurt zijn. Door je ogen te sluiten en een begeleide meditatie te doen met oordopjes in, kun je je makkelijker concentreren.

Tip!

Kinderen in huis? Spreek met jouw partner af dat een mediatie per dag belangrijk voor je is. En bewijs een wederdienst. Bijvoorbeeld: Let jij op de kinderen als ik mediteer? Breng ik ze naar school.

4. Ik mag niet in slaap vallen tijdens het mediteren

Wanneer je het heel druk hebt gehad, veel aan je hoofd had, of moe bent, kan het gebeuren dat je in slaap valt onder de meditatie. Dit is niet erg of slecht. Omdat jouw lichaam en geest ontspannen door de meditatie is het heel normaal dat dit gebeurd.

Als je in slaap valt tijdens het mediteren, wil jouw lichaam je eigenlijk iets vertellen. Ga na wat dit is. Ben je druk, gestresst of moe? Creëer dan meer rust momenten door de dag heen.

Wil je meer uit de meditatie halen en liever niet in slaap vallen? Ga dan rechtop zitten met een rechte rug en je hoofd vrij. Dit verkleint de kans dat je in slaap valt en maakt het makkelijker om je aandacht erbij te houden.

Key takeaway

Door drukte of vermoeidheid kan het gebeuren dat je in slaap valt onder de meditatie. Ook dit is normaal en ok.

De voordelen van meditatie

Nu weet je wat meditatie is en wat het niet is, en wat de meest hardnekkige mythes zijn. Hieronder zet ik nog in het kort de voordelen voor jou op een rijtje.

1. Meditatie vergroot productiviteit en jouw prestaties

Meditatie vergroot productiviteit doordat het focus en aandacht vergroot. Dit zijn beide vormen van mentale energie die je nodig hebt om productief te zijn.

Als je productiever bent dan bereik je resultaten in de dingen die belangrijk voor jou zijn. Met meer focus zul je sneller en makkelijker taken afmaken waardoor je sneller de resultaten bereikt die je wilt bereiken.

Wanneer je regelmatig mediteert ben je getraind om in situaties die veel van jou vragen, helder en gefocust te blijven. Hierdoor kun je beter presteren.

2. Door meditatie manage jij energie

Energie is een bepaalde capaciteit die kan worden opgeladen en hernieuwd. Met meditatie breng je lichaam en geest tot rust. Zodoende laad jij deze mentale en fysieke capaciteit op met meditatie. Met meditatie creëer je meer rust in je leven.

Meditatie ondersteunt juist jouw innerlijke rust en stilte en bevrijd je van die constante stroom van gedachten. Het helpt je jouw ademhaling te ervaren, waardoor er meer rust en ruimte komt. Vaak kan meditatie ook helpen in te zien hoe jij jezelf vastzet in bepaalde denkpatronen of overtuigingen.

3. Meditatie heeft verschillende gezondheidsvoordelen

Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken zijn de gezondheidsvoordelen van meditatie gebleken. Minder stress, een beter werkend imuumssysteem & beter bestand zijn tegen bacterien zijn hier voorbeelden van.

Beginnen met mediteren?

Je zou al heel laagdrempelig kunnen beginnen met mediteren door 5 minuten per dag gewoon stil te zitten en te focussen op jouw ademhaling. Bij voorkeur doe je een begeleide meditatie die jou hierbij helpt. Via deze link kun je tegen een klein bedrag goede begeleide meditaties downloaden als een audiobestand.

Spread the word
>