Suzanne Kouwenhoven

Kies voor geluk!

“Een van de enige beslissingen die echt een verschil maken in het leven, is de beslissing bewust voor het geluk te kiezen” –Unknown-

Toch ga ik mij eraan wagen en schrijven over zo’n veel besproken en al omstreden onderwerp: GELUK. Ik ga niet proberen om te beschrijven wat geluk is en ook niet wanneer je het bereikt hebt. Want in de wetenschap zijn de meningen hierover verdeeld en waarschijnlijk is dit voor iedereen net iets anders. Wel wil ik jou met deze blog laten kiezen voor geluk. Wat geluk voor jouw dan ook mag betekenen.

Inhoudsopgave

Geluk kun je creëren

Misschien herken je wel gedachten als: “Ik wil nu eindelijk eens gelukkig zijn” of “als ik dat doel bereikt heb dan ben ik gelukkig”. Het vervelende aan zulk soort gedachten kan zijn dat je een afwachtende houding aanneemt en het geluk in jouw leven benaderd als iets dat jou in de toekomst misschien gaat overkomen.

Dan loop je het risico dat er zo jaren verstrijken en jij niet daadwerkelijk dat geluk gevonden hebt.

Door de eeuwen heen zijn wij mensen het concept geluk steeds anders gaan duiden. Het concept geluk is verschoven van de idee dat geluk iets is dat je wordt “toebedeeld” of “overkomt” naar de idee dat geluk iets is dat je “bereikt”. Geluk is geleidelijk aan gaan gelden als een functie van het menselijk bestaan. Daarmee is het gegroeid tot een vaardigheid die je kunt koesteren en vervolmaken.

Persoonlijk vind ik deze tendens erg interessant en zie het als een mogelijkheid om dit perspectief over te nemen en ermee aan de slag te gaan. Geluk als iets dat je zelf kunt creëren, een vaardigheid die jij kunt ontwikkelen. Dit perspectief betekent dat je zelf bewust voor geluk kunt kiezen.

Met deze blog wil ik jou inspireren om vandaag de keuze te maken voor een gelukkig leven. Om vaardig te worden in het leiden van een gelukkig leven. Om deze keuze makkelijker te maken geef ik jou 4 tips die helpen bij het kiezen voor geluk.

1. Focus op de lange termijn

Er zijn twee manieren waarop geluksgevoelens kunt creëren. Geluk op lange termijn en geluk op korte termijn. Als je nu even snel op zoek bent naar een geluksgevoel, dan zijn er legio voorbeelden te noemen om kortstondig aan deze behoefte te voldoen. Van wijn drinken, tot uitgaan en de liefde bedrijven.

Wanneer jij echt jouw eigen geluk wilt cultiveren dan is het belangrijk dat je ervan bewust bent dat deze vorm van geluk kortstondig is. Het geeft even een bevredigend gevoel, om je vervolgens weer achter te laten met een gevoel van leegte of ontevredenheid.

Echt kiezen voor geluk houdt volgens mij in dat je het verschil ziet tussen impulsieve korte termijn geluksgevoelens en het ware geluk op lange termijn.

Elke dag opnieuw keuzes maken die jouw leven werkelijk betekenis geven zorgt namelijk voor langdurig geluk. Door betekenisvolle keuzes te maken verrijk je de ervaring van jouw leven en dit zorgt voor “echte” geluksgevoelens.

Congruentie

De echtheid of authenticiteit van deze gevoelens wordt veroorzaakt doordat je het klopt wat je doet. Als het voelt alsof het klopt wat jij kiest en doet dan is er sprake van congruentie. Congruentie is enorm belangrijk voor jouw geluk.

Betekenisvolle congruente keuzes maken die zorgen voor geluk op lange termijn, kun je op twee manieren doen.

1. Maak keuzes in lijn met jouw identiteit, met wie jij bent en jij wilt zijn

Als jij jezelf bijvoorbeeld ziet als een sportief iemand en maakt keuzes als het veelvuldig drinken van alcohol, ongezond eten, dan draagt dit waarschijnlijk niet bij aan jouw lange termijn geluk. Zaken als regelmatig trainen, gezond eten en goed slapen zullen hier wel aan bijdragen.

2. Maak keuzes in lijn met waar jij voor wilt leven, jouw doelen in het leven

Als jij bijvoorbeeld staat voor duurzaamheid en je verspilt water en energie, dat gaat dit waarschijnlijk niet bijdragen aan jouw geluk. Douche jij bijvoorbeeld maximaal 6 minuten en doe jij om 22.00 uur de lampen uit, dan is dit veel meer congruent en zal dit bijdragen aan het geluk dat jij ervaart.

2. Word deskundige van jouw eigen leven

Inmiddels zijn er ook al heel veel geluiden die ons leiden naar de strategie om het geluk binnen onszelf te zoeken. Dit roept bij mij al meteen een aantal vragen op:

  • Hoe doe je dat?
  • En wat is er dan binnen in jezelf dat je dan zou vinden wat geluksgevoelens veroorzaakt?

In mijn ogen gaat het niet zozeer om de zoektocht binnen in jezelf of naar datgene zoeken dat in je zit dat je geluk oplevert.

Volgens mij gaat het veel meer om het leren kennen van jezelf, deskundige worden in je eigen leven en daarnaar handelen.

Iemand die voldoende persoonlijk leiderschap kwaliteiten bezit, laat het leven niet zomaar over aan tijd en toeval. Vanuit een stabiele basis kun je bewust het leven creëren dat je wilt en verbinden met anderen vanuit de beste versie van jezelf.

Hierdoor ontdek je jouw eigen blinde vlek, krachtige maar zeker ook destructieve gewoonten, behoeften en waarden. Door deze verworven deskundigheid kun je bewust actie ondernemen naar wat voor jou geluk brengt. Je leert jezelf kennen en weet onder welke omstandigheden jouw geluk toeneemt. Die omstandigheden kun je vervolgens vaak zelf creëren.

3. Focus op hoe jij wilt zijn

Door deskundige te worden in je eigen leven, zie je ook beter waar jij jouw aandacht op focust. Ligt jouw focus meer op het hebben van materiele zaken (waarvan we weten dat dit niet gelukkig maakt) of juist op hoe jij wilt zijn en hoe jij je wilt voelen (dit gaat leiden naar een meer betekenisvol en gelukkig leven).

Intentioneel leven

Wanneer jij je meer focust op hoe jij wilt zijn en hoe jij je wilt voelen dan kun je hier ook naar handelen. Je kunt met een gerichte intentie elke situatie instappen. Wanneer jij bijvoorbeeld meer moed wilt tonen, dan stap jij op maandag ook het kantoor binnen met die intentie. Dan kies je er bijvoorbeeld voor om een nieuw idee in te brengen tijdens de vergadering en zo uit jouw comfortzone te stappen.

Vergelijk met jezelf

Het is belangrijk om jezelf niet te vergelijken met andere mensen en referentiepunten, maar je juist te focussen op jouw eigen projecten en standaarden. Streef dan ook naar het presteren boven jouw eigen standaard norm. En niet naar die van iemand anders.

Hierdoor zou de focus liggen op het leven van de ander, ben je na een tijdje het leven van de ander aan het leven en dat maakt niet gelukkig. Weet dan ook de input de output bepaald. Als jij veel focus en aandacht stopt in het kiezen voor geluk en het creëren van de vaardigheid om een gelukkig leven te leiden, dan is de kans het grootst dat je ook die output krijgt.

Door te streven naar het verbeteren van jouw eigen gedrag en prestaties, boek jij zelf de resultaten en zie jij je eigen vooruitgang. Ook hier kun jij voldoening, zelfvertrouwen en geluk mee creëren.

4. Cultiveer positieve emoties

"Wie hoopt hoort de melodie van de toekomst" - Unkown - ​​​​

Geluk heeft zeker te maken met positieve emoties zoals vreugde, enthousiasme, passie, dankbaarheid en hoop.  Zodoende kan geluk net als positieve emoties zelf gecultiveerd worden.

Dankbaarheid

De hoeveelheid onderzoek naar emoties als dankbaarheid en hoop is in de afgelopen jaren enorm gestegen. De positieve samenhang van dankbaarheid en welzijn is ook al meerdere malen aangetoond. Dankbaarheid is daarom zeker een emotie die je meer mag cultiveren wanneer je kiest voor geluk in jouw leven.

Dankbaarheid verwijst echter naar gevoelens die ontstaan terugkijkend op het verleden of gevoelens van dankbaarheid in het hier en nu. Omdat ik het belangrijk vind dat jij ook toekomstgericht denkt, besteed ik hier meer aandacht aan hoop.

Hoop

Hoop is een van de belangrijkste concepten in de positieve psychologie. Het is een relatief stabiele, algemene verwachting van de toekomst. Die blik op de toekomst is zo belangrijk omdat het jouw in een doe-modus brengt. In plaats van dat je in die afwachtende houding blijft, waarbij je wacht totdat het geluk je ooit overkomt.

Bij hoop zijn cognitieve processen betrokken om doelen te stellen in de richting van een als waardevol gezien resultaat. Professor Snyder en collega’s hebben hoop gedefinieerd als:

Een doelgerichte cognitieve set met twee componenten: het denken over routes (planning om de doelen te bereiken) en het denken over zelfbeschikking (doelgerichte energie).

Met het denken over routes bedoelen we het vermogen om succesvolle routes uit te stippelen en op die manier begeerde doelen te bereiken.

Het is wenselijk en mogelijk om hoop te leren

We kunnen hoop leren door onze aandacht van het negatieve te verleggen naar het positieve in de toekomst.

Het is belangrijk om te weten dat wij de wereld niet kunnen veranderen, wij kunnen wel ons denken over de wereld en de toekomst veranderen. Ons eigen perspectief kiezen.

Wanneer jij dit positieve toekomstperspectief kiest, genereer jij hoop en door deze hoop voel jij je gelukkiger. Daarmee heb jij wederom je eigen geluk gecreëerd.

Heb jij al voor geluk gekozen?


Referenties

Seligman, M. (2017). Authentic Happiness: Using the New Positive Psychology to Realise Your Potential for Lasting Fulfilment. Boston, USA: Nicholas Brealey Publishing.

Bormans, L., & Riemsdijk, H. E. (2019). Geluk. 2.0: the world book of happiness : de wijsheid van 100 geluksprofessoren uit de hele wereld. Tielt, België: Lannoo.

Spread the word
>