Joy Houkes

Hou jij jezelf klein?

“Whether you think you can, or think you can’t - you’re right" - Henry Ford

Voel jij gelukkig met het werk dat jij iedere dag doet? Ga jij iedere dag tegemoet vol motivatie, energie en passie? Brengen de relaties die jij hebt, positiviteit in jouw leven?

Of heb jij het idee dat het leven steeds maar op dezelfde manier door gaat. De dagen vliegen voorbij. Je bent op een plek uitgekomen waar je eigenlijk niet wilt zijn. Je hebt misschien wel dromen maar je houdt ze liever klein. Je zet liever die eerste stap niet.

Dit zijn al een paar kenmerken dat jij jezelf klein houdt. En dat jij niet leeft naar jouw hoogste potentieel.

In mijn ogen doe je dan jezelf tekort.

Voor iedereen is er dat volgende niveau van kwaliteit van leven. Voor iedereen staat dat niveau te wachten. Alleen houden we onszelf tegen om die successen te behalen.

Kom erachter hoe jij jezelf klein houdt en hoe je dit kunt aanpakken.

“Our deepest fear is not that we are inadequate. Our deepest fear is that we are powerful beyond measure. It is our Light, no tour Darkness, that most frightens us” Marianne Williamson

Inhoudsopgave

Hoe jij jezelf klein houdt

Hieronder heb ik een lijst gemaakt van manieren hoe wij onszelf klein houden. Bekijk deze lijst en bepaal of jij jezelf herkent in een van deze manieren. Ben vooral eerlijk naar jezelf.

  1. Je omringt je met mensen die jou klein houden. Mensen met dezelfde angsten, zwaktes en mindset.
  2. Je hebt een ambities en dromen maar bent nooit echt gestart.
  3. Je hebt van tevoren al besloten dat er iets niet goed genoeg is aan jezelf om bepaalde successen te behalen. Niet knap genoeg, niet slim genoeg, te jong, te oud, je kunt het niet, niet creatief genoeg, niet genoeg ervaring en noem maar op.
  4. Je geeft op wanneer je tegenslagen krijgt.
  5. Je besteedt veel tijd aan dingen die eigenlijk niet zo belangrijk voor je zijn.
  6. Jij gelooft dat iemand anders zijn onderdeel over jouw een reflectie is van wie jij daadwerkelijk bent.
  7. Jij luistert niet naar andere mensen en blijft jezelf hetzelfde verhaal vertellen waarom jij bent waar jij bent.
  8. Jij durft niet te vragen om wat jij wilt.
  9. Jij houdt jouw dromen en passies voor jezelf.
  10. Jij zegt sorry voor dingen waar jij geen sorry voor hoeft te zeggen.
  11. Jij verwacht resultaten te halen zonder doelen te stellen en te plannen.
  12. Jij gaat situaties uit de weg waar jij je oncomfortabel of onzeker voelt.
  13. Jij verwacht meer successen te behalen dan dat jij actie onderneemt.
  14. Jij neemt geen verantwoordelijkheid voor jouw acties.

Nummer 14 is de eerste stap die jou leert hoe jij hier verandering in kunt brengen. Lees hieronder 6 manieren hoe jij verandering kunt brengen in het klein houden van jezelf.

Hoe ga jij ermee om?

1. Heb jij verantwoordelijkheid genomen?

Heb jij verantwoordelijkheid genomen voor de resultaten die jij behaald OF niet behaald hebt?

Het is gemakkelijk om te zeggen:

  • “Het is mij niet gelukt om af te vallen omdat gezond eten vies en duur is”
  • “Ik heb geen actie ondernomen omdat ik me niet lekker voelde”
  • “Ik kan geen promotie maken omdat mijn collega’s veel beter zijn dan ik ben”
  • “Ik kan niet ontspannen omdat ik zoveel moet werken”
  • “Mijn bedrijf kan niet groeien omdat mijn werknemers niet luisteren”

Maar wat je hiermee doet is jezelf klein houden!

Je plaatst de oorzaak buiten jezelf. Jij kunt weinig tot geen invloed uitoefenen op deze externe dingen. Door het buiten jezelf te plaatsen verlies jij de controle.

Het is lekker veilig want het is niet jouw schuld waardoor jij geen resultaten hebt behaald. Maar op deze manier ga jij nooit het leven creëren dat jij wilt creëren. Op deze manier zal jij blijven krijgen wat jij altijd hebt gekregen.

Het is niet gemakkelijk, maar neem verantwoordelijkheid voor de situatie waar jij in zit. Vooral als jij hier ontevreden over bent. 

Het is moeilijk om verantwoordelijkheid te nemen. Want eigenlijk zeg je:

  • “Het is mijn schuld dat ik niet heb bereikt wat ik wil bereiken”
  • “Het is mijn verantwoordelijkheid dat ik nog geen actie heb ondernomen”

Maar wat jij hiermee doet is het in controle komen. Als jij ervoor hebt gezorgd dat jij resultaten niet hebt bereikt, dan kun jij er ook voor zorgen dat jij deze resultaten gaat bereiken.

Je gaat niet meer kijken naar de “schijn” oorzaken waardoor jij geen resultaten hebt bereikt. Jij gaat kijken naar de daadwerkelijke oorzaken waar jij controle over hebt. Dat kan er als volgt uitzien:

  • “Mijn bedrijf kan niet groeien omdat mijn werknemers niet luisteren”

Verander dit in:

  • “Mijn bedrijf is niet gegroeid omdat ik nog niet vaardig genoeg ben in het aansturen van mijn werknemers”

2. Ben eerlijk naar jezelf

Kun jij vol overtuiging ja zeggen tegen de vragen die ik in de introductie heb gesteld?

  • Voel jij gelukkig met het werk dat jij iedere dag doet?
  • Ga jij iedere dag tegemoet vol motivatie, energie en passie?
  • Brengen de relaties die jij hebt, positiviteit in jouw leven?

Durf jij eerlijk te zijn naar jezelf? Durf jij tegen jezelf te zeggen waar jij je misschien klein houdt?

Dit heeft ook te maken met het nemen van verantwoordelijkheid. Check of jij de situaties bekijkt zoals ze daadwerkelijk zijn.

Er zijn namelijk veel mensen die zichzelf een verhaal vertellen uit zelfbescherming. Want als zij zouden inzien dat ze niet tevreden zijn waar ze nu zijn dan kan dat pijn opleveren.

Als jij moeite heb met het realistisch zien van de situaties, vraag dan feedback van iemand anders. Iemand die jij vertrouwd en waarvan jij weet dat jij een oprecht antwoord krijgt.

3. Verhoog jouw standaard

Jij mag meer vragen van jouw leven. Jij mag de lat hoger leggen. Jij mag meer verwachten van jouw leven.

Dit is een ontzettend belangrijke mindset binnen High Performance Coaching.

Neem geen genoegen met hoe het nu is. Met het gewicht of de stress waar jij ontevreden over bent.

Alleen hoor ik veel mensen dat ze bang zijn om zichzelf teleur te stellen. Dat het ze nog meer stress gaat opleveren. Blijf daarom in gedachten houden dat het niet alleen maar gaat om het realiseren van een doel. Het gaat erom hoe jij jezelf ontwikkelt als mens in het proces richting het doel.

Ik hoor sommige mensen ook zeggen dat het egoïstisch is om meer te verwachten en te vragen in het leven. Alleen wordt hier vaak gesproken vanuit een eigen onzekerheid.

Zij zijn niet in staat om de kwaliteit van hun leven te vergroten en om meer uit het leven te halen. Daarom willen ze anderen hier ook van weerhouden. Want als zij iemand anders zien die wel streeft naar meer, dan worden ze onzeker. Dat laat hun zien waar zij tekortkomen in hun eigen leven.

Laat je hierdoor dus niet beïnvloeden. Bepaal hoe jij die ultieme voldoening kunt krijgen uit het leven, wie jij wilt zijn en waar jij naar toe wilt. Dan blijft er nog een ding over en dat is ernaar leven.

4. Kijk naar jouw mindset

Hoe praat jij tegen jezelf? En hoe denk jij over jezelf?

Jouw mindset gaat ook wel over jouw perspectief op jezelf, de situatie en de wereld. Zie jij een tegenslag als falen of als een leermoment?

Op het moment dat jou iets niet lukt, of je bent ergens ontevreden over, praat je dan slecht over jezelf of motiveer je jezelf?

Word je bewust van de manieren hoe jij negatief naar situaties kijkt. Of hoe jij negatief tegen jezelf praat.

Negatieve zelfspraak is iets dat jou klein houdt. Negatieve gedachten zorgen vaak voor negatieve gevoelens en ongewenst gedrag. Als jij jezelf niet meer klein wilt houden, verander dan de manier waarop je tegen jezelf praat.

Een manier is om in te zien dat jij überhaupt negatief tegen jezelf praat. Daarna kun jij bewust de keuze maken om jouw focus naar de toekomst te verplaatsen.

Toekomstgericht denken is van groot belang om te stoppen met negatieve zelfspraak. Positieve, toekomstgerichte zelfspraak creëert gevoelens van hoop, moed en motivatie. Hierop volgt juist het gewenste gedrag.  

Je gaat dus bewust jouw focus verleggen naar wat jij wel wilt. Hoe je wel tegen jezelf wilt praten. Dit gaat jou niet meer klein houden maar juist openen voor alles wat mogelijk is.

5. Creëer momentum

Streven naar meer in het leven zit hem vaak in een opeenstapeling van kleine acties. Deze kleine acties brengen jou beetje bij beetje dichter bij die ultieme situatie die jij nastreeft.

Wil jij meer energie krijgen in het leven? Dan hoef jij geen extreme diëten te volgen of direct naar retraites. Jij kunt bijvoorbeeld al een kleine stap nemen door voldoende slaap te krijgen. Als jij structureel voldoende slaapt dan ga jij uiteindelijk meer energie ervaren.

Zo dragen kleine acties en gewoonten bij aan jouw successen.

Dus welke kleine acties en gewoonten zou jij kunnen uitvoeren om deze momentum te creëren naar jouw ideale leven?

6. Stap structureel uit jouw comfort zone

Jij bereid jezelf voor op ontwikkeling en succes door iedere dag kleine risico’s te nemen. Door iedere dag iets te doen waar jij je oncomfortabel bij voelt.

Dit zijn momenten waarop en waardoor jij je het meest levend gaat voelen. Want als jij uit jouw comfort zone stapt dan moet jij met aandacht in het hier en nu zijn. Je neemt namelijk een risico, want de actie ligt niet voor niks buiten jouw comfort zone.

Stap jij uit jouw comfort zone dan ben jij aan het groeien als mens. Je houdt jezelf niet meer klein. Je blijft niet meer zitten in jouw eigen, veilige wereldje. Jij toont moed en durft uit het wereldje te stappen om te kijken wat er nog meer mogelijk is.

“You have to be uncomfortable in order to be successful, in some ways. If you stay in your comfort zone, you would never do the things that you need to do.” – Lights Poxlietner

Hoe hou jij jezelf klein? En welke actie ga jij nemen om dit te doorbreken?

Spread the word
>