Suzanne Kouwenhoven

Hoe creëer jij rust in jouw leven?

"Meer bewust betekent meer rust" - Suzanne Kouwenhoven

Bij ontspanning en rust denk je al snel aan niks doen. Of in ieder geval zo min mogelijk doen. Dit wordt in mijn ogen veroorzaakt door onze drukke levensstijl. We hebben allemaal zoveel te doen en willen zoveel dingen tegelijk, waardoor “niks doen” een zeer aantrekkelijk streven lijkt. Hierdoor verwarren we “niks doen” al snel met rust en ontspanning.

Inhoudsopgave

Door alle technologische ontwikkelingen hebben wij ontzettend veel mogelijkheden. Er is zoveel te doen en er liggen zoveel kansen. Dat is enerzijds fijn want er zijn hierdoor legio mogelijkheden voor groei en ontwikkeling. Anderzijds is het een gegeven dat je niet altijd alles kunt doen. Er zitten immers maar 24 uur in een dag. Dat laatste betekent vaak keuzes maken, bij jezelf blijven en “nee” leren zeggen. En dat is niet altijd even makkelijk.

Gratis video training productiviteit!

Ontvang hier gratis 4 fundamentele video's om jouw productiviteit te verbeteren!

Dit zorgt er vervolgens weer voor dat we veel in ons hoofd bezig zijn met wat we nog allemaal moeten en willen doen. En we gaan maar door. Vaak zijn wij ons hier niet eens van bewust. Bovendien ontbreekt het ons ook nog vaak aan de kennis en vaardigheden om met deze onrust om te gaan.

Door niks doen of stil te zitten hoop je dan dat de rust vanzelf komt. Of als je maar hard genoeg doorwerkt dan heb je in het weekend “even lekker niks”. En misschien is rust zelfs wel een plaaggeest geworden die jou tijdens het niks doen confronteert met jezelf.

Op de momenten dat je na een drukke dag op de bank ploft om “niks” te doen. Komen er juist allerlei gedachten en gevoelens in je op waar je voorheen geen aandacht voor had. Dan voel je je toch niet zo ontspannen en rustig als je had gehoopt. Vaak kom je dan nog niet echt tot rust, omdat je hoopte dat het vanzelf zou gebeuren.

In deze blog wil ik jou laten zien dat rust en ontspanning niet perse iets te maken hebben met “niks doen”. Ontspanning is juist iets dat je actief in kunt zetten waardoor je meer rust kunt genereren in jouw leven en om kunt gaan met de onrust.

1. Wat zijn ontspanning & rust?

Ontspanning is letterlijk het minder gespannen (laten) worden. Het interessante vind ik het woord laten. Dit verwijst namelijk naar de mogelijkheid om doelmatig en bewust te kunnen ontspannen.

Ik bespreek ontspanning en rust daarom als iets dat je zelf actief kunt bewerkstelligen. Zowel fysiek als mentaal.

Als jij ontspannen bent, of aan het ontspannen bent (actief) dan kan er een bepaald gevoel ontstaan, een staat van zijn of toestand, namelijk rust. Je voelt je rustig of kunt tot rust komen.

Deze staat van zijn kan ook tevredenheid, dankbaarheid en het gevoel dat “het klopt” met zich meebrengen. Het idee is dat rust een gevoel is dat je kunt ervaren wanneer je minder gespannen bent. Ik zie rust daarmee als de tegenhanger van onrust, drukte ,stress en ontevredenheid. 

Dus na een dag hard werken neem je bijvoorbeeld een warm bad. Jouw lichaam kan dan letterlijk ontspannen. De gedachten kunnen even tot bedaren komen en zo zou vervolgens een gevoel van rust kunnen volgen.

Een heel ander voorbeeld is dat van de topsporter vlak voor een wedstrijd. Zij ervaart spanning voor de wedstrijd en spant actief een aantal grote spiergroepen aan om wat spanning los te laten. Ook dan kan een toestand van rust volgen. Waar het om gaat is dat je dus actief iets doet. Om rust en ontspanning te creëren.

2. Rust als een manier van leven

Rust is dus een bepaalde toestand (gevoel), een staat van zijn. Het idee is dat ontspanning en rust als heel prettig kunnen worden ervaren.

Door regelmatig bewust en actief te ontspannen kun je het gevoel van  rust structureel creëren, hiermee wordt rust meer een constante en een manier van leven. Hierdoor:

  • Kun je op een later moment weer de prestaties leveren die jij wilt
  • Genereer je energie voor groei en ontwikkeling
  • Wordt het makkelijker om het meeste uit jouw leven te halen
  • Creëer je een manier van leven, waarbij ontspanning & rust een vast onderdeel zijn.

Ik geloof namelijk dat alle onderdelen van het leven met elkaar verweven zijn. Als jij in een onderdeel van jouw leven onrust ervaart, bijvoorbeeld op het werk, dan heeft dat ook invloed op andere delen van jouw leven, bijvoorbeeld het gezin. Wanneer ontspanning een vast onderdeel is van jouw leven dan is die invloed minder groot of ingrijpend. Dus het is niet alleen van belang om die ontspanning en rust voor jezelf te creëren, maar ook voor de mensen om je heen.

3. De tegenhanger van rust

Een veel gehoord antwoord op de vraag hoe het gaat is: “ja goed, druk”. Het lijkt wel een sociale norm geworden om te antwoorden dat je het druk hebt. De vraag die bij mij op komt is dan: wat is druk? Waar verwijst iemand dan naar?

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het aantal activiteiten die iemand op de planning heeft staan voor die dag, waar hij op dat moment mee bezig is, wat er nog meer op de agenda staat die week, maar vooral naar een gevoel, een ervaring, staat van zijn.. De persoon in kwestie ervaart drukte, stress of onrust. De tegenhanger van rust.

4. Manieren om actief rust te creëren 

Zoals gezegd kun je door regelmatig te ontspannen bewust en actief een gevoel van rust creeren. Dit kan op een aantal manieren. Zowel fysiek als mentaal.

Een viertal onderdelen zijn belangrijk waar het gaat om het omgaan met het gevoel van drukte en het creëren van meer rust.

Manier 1: Signalen van de survivalmodus herkennen

De survival modus

Wanneer we onder stress staan dan leven we in een survival modus. Deze survival modus zorgt voor een constante staat van paraatheid om te vechten of vluchten. in deze modus kunnen wij ons eigenlijk alleen maar kunnen richten op 3 dingen: ons fysieke lichaam, de omgeving, en de tijd.

Als we ons constant richten op deze drie dingen dan zijn wij minder spiritueel, minder bewust. Dit komt omdat wij in deze modus worden getraind om bezig te zijn met onze veiligheid, ons lichaam en materiële zaken.

Hiernaast richten we ons in deze modus ook nog eens veel meer op alle problemen in onze externe wereld en op de tijd, omdat we vaak alleen nog de ergste toekomstscenario’s  bedenken en ons hierop voorbereiden. Er is in deze modus immers nooit genoeg tijd.

Kortom, te lang in deze overlevingsmodus staan maakt het moeilijk om bewust in het hier en nu te zijn en echt te ontspannen en tot rust te komen.

Dat is meteen een van de belangrijkste dingen die ik jou mee wil geven in deze blog.

Meer bewust worden is de eerste stap naar het vinden van meer ontspanning en rust in jouw leven. En natuurlijk zijn er nog meer manieren.

Word je bewust van wanneer je in de survival modus zit: herken de signalen

*Onthoud*

"Meer bewust is meer rust"

Naar mijn mening is het herkennen van signalen van onrust (de survival modus) ontzettend belangrijk. 

*Tip*

Houd een dagboek bij waarin je opschrijft hoe en wanneer de signalen zich voordeden

Het is een heel goed idee om elke dag een dagboekje bij te houden waarin je opschrijft wanneer en hoe vaak de onderstaande signalen zich voordeden. Zo word jij je ervan bewust en kun je ze beter gaan herkennen.

Bepaalde processen van lichaam en geest blijven altijd lopen; dat wil niet zeggen dat jij altijd met alles iets mee hoeft te doen. Jouw gedachten blijven bijvoorbeeld altijd komen en gaan. Dat betekent niet dat je meteen moet reageren op die gedachten.

Wanneer jij je bewust bent van de signalen van onrust en overleven, dan kun je onderscheid maken in welke situaties jij handelt en in welke situaties jij dat niet doet.

Manier 2: Aandacht managen

We willen liever onze aandacht richten op dingen die belangrijk voor ons zijn in plaats van op de tijd. De tijd lijkt in de survivalmodus heel belangrijk, maar op de tijd hebben wij geen invloed. We hebben we invloed op hoe wij met onze tijd omgaan. Waar wij onze tijd aan besteden.

En we kunnen in elke situatie een keuze maken de zoveel mogelijk aansluit bij wat wij belangrijk vinden. Aandacht management is ook BEWUST leven. Hiervoor is bewustzijn nodig over wat voor jouw belangrijk is.

*Tip*

Zit je in de survival modus? Kijk weer vaker om je heen en vraag je af wat er om jou heen is dat jouw aandacht vraagt. Heb je misschien zin in een bad? Maak een bouwwerk met je kinderen. Is het de natuur?

Je kunt deze activiteiten zien als een taak die je uitvoert. En tijdens het uitvoeren richt jij jouw volledige aandacht op die taak. Als we kijken naar het voorbeeld van het bouwwerk dan is het belangrijk dat je je richt op het bouwen en de tijd die je doorbrengt met jouw kinderen. Hoe het bouwwerk eruit komt te zien of dat het wel afkomt is dan veel minder belangrijk.

Manier 3: Gebruik jouw innerlijke wereld

Je kunt ook jouw innerlijke wereld gebruiken om tot rust te komen. Hoe richt jij je nu op die innerlijke wereld? Ook hier geldt weer:

"Meer bewust is meer rust"

Focus op de alledaagse dingen of taken

Je richten op jouw innerlijke in plaats van de uiterlijke, externe wereld, doe je allereerst door jouw aandacht te richten op de activiteit of taak waar je mee bezig bent. Dit is niet alleen een taak op het werk. Maar kan zeker ook een taak in jouw vrije tijd zijn. Het liefst de gewone alledaagse dingen, zoals in de tuin werken, de afwas of de ruiten krabben.

Jezelf een taak geven is een constructieve manier om aandacht te trechteren. En daarnaast is het duidelijk waar de aandacht naartoe moet gaan.

Merk je dat jouw aandacht of gedachten afdwalen? Geen probleem. Dat is normaal. Merk het op. Ben hiervan bewust en richt gewoon weer de aandacht op de taak waar je mee bezig bent.

Hiernaast is dankbaarheid voor deze gewone alledaagse dingen een hele krachtige emotie om je meer op je innerlijke wereld te richten.  Wees dankbaar voor zoveel mogelijk dingen. Samen ontbijten met jouw partner. Dat mooie boek dat je leest.

Ben dus zo vaak mogelijk bezig met waar jij dankbaar voor bent. Met dankbaarheid bied je tegenwicht tegen de ontevredenheid die onrust met zich mee kan brengen. Bovendien heeft dankbaarheid ook nog eens een positieve invloed op gevoelens van geluk.

Lummelen

Om af en toe die constante stroom van prikkels en activiteit een halt toe te roepen is lummelen een uitermate goede manier. Door te lummelen kom je letterlijk tot stilstand en gun jij je lichaam en geest een moment om vrij te zijn van gedwongen activiteit. Wanneer je ergens vrij van bent, dan ontstaat er automatisch ruimte voor ontspanning en rust.

Lummelen kan door even op de bank te gaan liggen, of zitten in een grote stoel, maar sommigen doen het ook tijdens het rondlopen-wandelen.

Tijdens het lummelen  breng jij jouw tijd bewust en aandachtig door met “niks” doen. Het geeft jouw lichaam en geest even tijd om tot rust te komen. Geniet er dus van dat je even niks hoeft te doen. Dat komt later wel weer.

Meditatie

Ook al heb je er misschien wat zweverige associaties bij, toch wil ik jouw wijzen op de voordelen van meditatie. Mogelijk ben je al een keer begonnen en weer gestopt met mediteren. Deze poging is vaak gebaseerd op een aantal mythes over meditatie.

Als dit ook voor jou geldt, dan raad ik je aan mijn blog over de voordelen en mythes van meditatie te lezen.

Meditatie is een vaardigheid die de meest succesvolle en gelukkige mensen dagelijks toepassen in hun leven. En er zijn genoeg moderne varianten te vinden die bij jou zouden kunnen passen. Meditatie is een manier op jouw aandachtsspier te trainen. Hierdoor verbeterd jouw focus en aandacht en daardoor ook jouw productiviteit.

Meditatie ondersteunt juist jouw innerlijke rust en stilte en bevrijd je van die constante stroom van gedachten. Het helpt je jouw ademhaling te ervaren waardoor er meer rust en ruimte komt. Vaak kan meditatie ook helpen in te zien hoe jij jezelf vastzet in bepaalde denkpatronen of overtuigingen.

Je zou al heel laagdrempelig kunnen beginnen met mediteren door 5 minuten per dag gewoon stil te zitten en te focussen op jouw ademhaling. Bij voorkeur doe je een begeleide meditatie die jou helpt om te focussen op jouw ademhaling.

Manier 4: Sport en beweging

Er zijn natuurlijk enorm veel sporten en manieren van bewegen te bedenken. Wandelen, hardlopen, krachttraining en yoga zijn hele goede varianten om te gaan uit proberen. Ben je meer ervaren? Ga jouw krachtraining combineren met yoga.

Na inspanning volgt ontspanning van het lichaam. Het lichaam kan daarna tot rust komen. Door sporten kun je vaak makkelijker van alle gedachten afschakelen, zeker als je ook nog eens bewust en aandachtig bezig bent met de taak (sport) die je uitvoert. Sport en beweging zijn de basis voor het creëren van energie.

Hiernaast heeft sporten ook een positieve invloed op hormonale processen. Denk bijvoorbeeld aan de invloed van hardlopen op depressieve gevoelens. Door hardlopen neemt stress neemt af. En de feel good stofjes nemen toe: zoals endorfine, serotonine en testosteron. Door hardlopen krijg je energie en voel je je letterlijk beter.

Door te gaan hardlopen kun je ook nog eens vaardig worden in hardlopen (of een andere sport) en daardoor zelfvertrouwen opbouwen.

Door yoga voel je je meer ontspannen en word je weer wat soepeler. Je aandacht en focus worden daarnaast ook beter. Verder heeft yoga een positieve invloed op de ademhaling, verbetert de bloedcirculatie en de organen worden gestimuleerd. Dit laatste zorgt ervoor dat de vetverbranding wordt verhoogd. Als je na de yoga veel water drinkt, help je je lichaam om gifstoffen sneller af te voeren.

Verder helpt yoga jou makkelijker naar jouw innerlijke wereld te keren. Denk hierbij aan andere manieren om meer rust te creëren in jouw leven.

Hoe creëer jij meer rust in jouw leven?

Spread the word
>