Joy Houkes

Heb jij te maken met tegenslagen? Zo pak jij jezelf weer op

“Until you’re broken, you don’t know what you’re made of. It gives you the ability to build yourself all over again, but stronger than ever” – Unknown

Hoe ga je om met tegenslagen? Je bent ontslagen, je gaat door een relatiebreuk, je hebt een dierbare verloren of je hebt problemen met jouw gezondheid. Het is een periode in jouw leven waar het moeilijk en zwaar is.

Hoe pak jij jezelf weer op wanneer jij deze uitdagingen en tegenslagen ervaart?

Uiteindelijk wil jij weer de oude zijn. En niet alleen dat. Je wilt nog sterker uit deze situatie komen. In deze blog behandel ik 5 manieren hoe jij jezelf op kunt pakken na het ervaren van tegenslagen. Dit gaat over tegenslagen die een grote impact hebben op jouw leven.

Inhoudsopgave

1. Wat kan ik hiervan leren?

Dit is de vraag die ik altijd stel wanneer ik tegenslagen ervaar. Vooral als deze tegenslagen een grote impact hebben op mijn leven. Dan is deze vraag nog belangrijker.

Wat kun ik leren van deze tegenslag?

Deze vraag geeft jou perspectief. Ervaar jij dat jij in een uitdagende situatie zit dan kun jij je helemaal vast denken. Wat je dan vaak ook ervaart is dat jij het overzicht kwijtraakt en verward raakt. Dat is het moment waarop je vast gaat zitten.

Je voelt je verslagen en komt in een neerwaartse spiraal terecht. Misschien kom je zelfs op een moment terecht waar je wilt opgeven.

Er zijn zeker momenten dat jij even vast kunt zitten, maar als dit vaker en langer voorkomt, dan is het des te belangrijker om weer perspectief te krijgen.

Een manier om perspectief te krijgen is door jezelf de juiste vragen te stellen. Want de vragen die jij je normaal stelt zijn niet echt bevorderend voor jouw gemoedstoestand:

“Waarom moet mij dit nou overkomen?”

“Waarom gebeurt mij dit nou altijd?”

Als jij jezelf deze vragen stelt dan ga jij automatisch hier antwoorden op zoeken. En als jij tegenslagen ervaart dan kun jij wel raden dat de antwoorden die jij vindt niet heel positief zijn.

De antwoorden die jij hierop geeft gaan jou juist verder omlaag brengen. Waardoor jij in een neerwaartse spiraal terecht komt.

Welke vragen kun jij beter stellen?

Een van de manieren om perspectief te krijgen in deze uitdagende situaties is door betekenis te geven aan de situatie.

Want jij kunt jezelf en jouw ervaring pas veranderen als jij jouw perspectief verandert.

Bij tegenslagen kunnen wij ons ontzettend goed naar beneden praten. Maar jij bent in staat om bewust te kiezen om jouw perspectief te verplaatsen. En dit kun jij doen door middel van de juiste vragen.

Dit zijn de vragen die ik mezelf telkens opnieuw stel als ik een tegenslag ervaar in het leven:

  • Wat kan ik hiervan leren? Accepteer dat de situatie is zoals die is. Het is gebeurd en je kunt er waarschijnlijk weinig meer aan veranderen. Dus blijf niet denken aan “wat had ik anders kunnen doen”. Verplaats jouw focus naar de toekomst, naar jouw ontwikkeling. Hierdoor kom jij weer in die opwaartse spiraal terecht.
  • Hoe maakt deze situatie mij sterker? Jouw uitdagende situaties en tegenslagen vormen jou als mens. Als jij terugkijkt naar het verleden dan zal jij zien dat de tegenslagen jou juist sterker hebben gemaakt als mens. Kun jij op deze manier naar tegenslagen kijken dan ben jij niet meer te stoppen. Want iedere tegenslag gaat bijdragen aan wie jij bent.
  • Hoe kan ik anderen helpen en/of inspireren door sterker uit deze situatie te komen? Ik vind het altijd zo mooi om niet alleen naar mezelf te kijken maar ook op de impact die ik kan hebben op mijn omgeving. Neem bijvoorbeeld het overlijden van een familielid. Wanneer jij door het verwerkingsproces gaat met dankbaarheid en positiviteit. Dan kun jij andere mensen ondersteunen, begeleiden en inspireren om sterker door dit verwerkingsproces heen te komen.

2. Ga op zoek naar de uitzonderingen

Wanneer jij tegenslagen ervaart dan lijkt het alsof het jouw hele dag opslokt. Alsof jij je de gehele dag down voelt. Er kunnen dan zelfs gedachten door jouw hoofd gaan als: “Ga ik hier ooit nog uitkomen?”.

Wij zijn ontzettend goed om ons helemaal te fixeren op het probleem. En vanuit de oplossingsgerichte coaching wordt gezegd:

“Focus jij je op problemen dan creëer je problemen. Focus jij je oplossingen dan creëer jij oplossingen”.

Door je helemaal te focussen op het probleem ga jij het probleem niet oplossen. Ook hier geldt weer: krijg perspectief.

Jij weet alle antwoorden al om uit jouw problemen te komen. Je moet jezelf alleen even de ruimte geven om op die antwoorden te komen.

Leg daarom de focus op de uitzonderingen. Jij voelt je namelijk niet de hele dag slecht. Je hebt niet de hele dag ruzie met jouw partner. Ga op zoek naar de momenten waar het normaal is of zelfs goed is.

Ga jij zoeken naar deze uitzonderingen dan maak jij hetgeen dat eerst onzichtbaar was zichtbaar. Kijk naar wat jij anders deed in deze situatie in vergelijking tot het probleem. Hoe komt het dat deze situatie wel goed was?

Door je hierop te focussen ga jij sneller oplossingen vinden om uit dit probleem te komen. Om dus door die uitdaging en tegenslag heen te komen. Want je wilt er niet in blijven hangen, je wilt vooruit. 

Iedere overwinning telt

Het zoeken naar de uitzonderingen kun je ook op een andere manier verwoorden. Het zoeken naar de overwinningen. Dit is ook een manier die ik gebruik op momenten waar ik het heel zwaar heb. En waar ik het gevoel heb dat ik er niet uit kan komen.

Dit kunnen momenten zijn waar jij je heel erg depressief voelt. Misschien ga je wel door een relatiebreuk heen of er is een dierbaren overleden. Dit zijn gebeurtenissen die ontzettend zwaar zijn om te verwerken. En ze hebben ook een impact op jouw gehele dag.

De valkuil waar ik normaal in trap is verwachten van mezelf dat ik weer zoals de oude presteer door de dag heen. Maar dat is onrealistisch gezien de situatie. Het zoveel van jezelf verwachten tijdens zo’n tegenslag maakt het alleen maar zwaarder.

Daarentegen moet jij juist gaan kijken naar de overwinningen. De momenten waar jij je opeens goed voelde. Misschien had je helemaal niet door dat jij even niet dacht aan datgene dat jou is overkomen. Je was gewoon even jouw ding aan het doen.

Dit zijn die overwinningen waar jij je bewust van wilt worden. Want je gaat zien dat niet jouw “hele” dag slecht is.

Kijk naar de overwinningen van jouw dag en probeer te zien wat maakt dat jij je op dat moment goed voelde. En probeer steeds meer van deze overwinningen te creëren.

Dit is een hele goede manier om jezelf beetje bij beetje op te pakken. Want je creëert overwinning naar overwinning en komt weer in die opwaartse spiraal terecht.

3. Vraag om hulp

Misschien heb jij hier ook wel een handje van. Het denken dat je het allemaal maar alleen moet doen.

Ik betrap me hier zelf ook op. Op de momenten waar ik het echt moeilijk heb ga ik me juist afzonderen van de mensen in mijn omgeving. Want ik wil ze niet lastig vallen met mijn problemen.

Maar het heeft juist zoveel voordelen om jouw problemen met andere mensen te bespreken. Je hoeft het namelijk niet allemaal op te proppen en zelf te verwerken. Het is van groot belang dat jij jouw gevoelens en emoties uit om door zo’n tegenslag heen te gaan.

Het ergste wat je kunt doen is denken dat je er alleen voor staat. Dat jij de enige bent met dit probleem. Dat niemand jou kan begrijpen.

Onthoud dat er zoveel mensen zijn die door dezelfde problemen heen zijn gegaan en met dezelfde tegenslagen te maken hebben gehad. Juist door het uitwisselen van ervaringen en perspectieven kun jij opnieuw perspectief krijgen. Jij kunt je hierdoor oppakken.

Ga daarom lunchen met een goede vriend of vriendin. Of pak de telefoon op en bel ze. Vertel waar je doorheen gaat en vraag om hulp. Je zult versteld staan hoeveel mensen in jouw omgeving jou willen helpen.

Als jij echt een lange periode loopt met een uitdaging en je komt hier niet uit. Ga op zoek naar een coach of een therapeut die jou hier doorheen kan begeleiden.

4. Bepaal waar jij naartoe wilt in het leven

Dit is meestal “de” stap waar ik naartoe ga wanneer ik mezelf die vragen hebt gesteld van punt 1.

Als jij te maken hebt met een tegenslag en je merkt dat je vast zit, dan wil jij weer beweging krijgen in jouw leven. Hierbij is het belangrijk om jouw focus te verplaatsen naar de toekomst.

Want je kunt wel het probleem helemaal kapot denken maar op een gegeven moment wil je vooruit. Op een gegeven moment ben je klaar met de situatie en wil jij jezelf oppakken.

Jezelf oppakken doe je door opnieuw jouw richting te bepalen in het leven. Misschien weet jij wel de richting die jij op wilt. En dan is het juist belangrijk om opnieuw te verbinden met deze richting.

Deze helderheid creëren voor jezelf is de basis van alles. Als jij niet weet waar jij naartoe aan het werken bent in het leven dan laat jij jouw leven aan het lot over en aan willekeur. Daarom is in mijn ogen het zoeken naar helderheid een van de belangrijkste gewoonten waar ik op coach in het High Performance programma.

Dus als ik met tegenslagen te maken hebben die een grote impact hebben op mijn leven. Dan wil ik helderheid krijgen in de volgende drie vraagstukken.

  • Wie wil ik zijn? Reflecteer op deze vraag zodat jij jouw gedrag weer in lijn kunt krijgen met wie jij wilt zijn. Een vraag die ik mezelf hierbij ook vaak stel is: Welke eigenschappen zou mijn beste zelf in deze situatie laten zien? En hoe kan ik hier naar leven?
  • Wat is belangrijk voor mij op dit moment in mijn leven? Met deze vraag bepaal jij ook jouw focus. Jij bepaald namelijk waar jij je op dit moment op wilt focussen en waar jij aandacht aan wilt besteden. Deze vraag geeft jou ook perspectief met betrekking tot waarvoor jij wilt leven.
  • Wat zijn mijn 3 belangrijkste doelen? Deze vraag geeft jou richting. Om jezelf op te pakken heb jij weer richting nodig zodat jij weer vooruit kunt komen. Dus kijk naar de verschillende gebieden van jouw leven en vraag jezelf af welke doelen jij op dit moment wilt nastreven.

5. Neem actie

Uit de vorige stap zie je al dat je richting en focus aan het creëren bent. Dat is het begin om jezelf op te pakken en vooruit te komen. Het überhaupt weten waar je naartoe wilt gaan.

Een van de redenen waardoor een probleem blijft bestaan is doordat je letterlijk stil blijft staan en erover na gaat denken. Je blijft maar denken en denken, maar dat lost niks op. Door actie gaat er juist beweging komen want het proces in gang zet van jezelf oppakken.

Dus leg daarom niet alleen maar de focus op het nadenken over het probleem maar juist op de actie die jij gaat nemen.

De oplossing ligt in het nemen van actie, niet in het nadenken.

Kijk daarom opnieuw naar de antwoorden van punt 4 en vraag jezelf af:

  • Hoe kan ik dagelijks leven naar mijn beste zelf? Al is dit een klein beetje. Zoals je hebt gezien bij punt 2 telt iedere overwinning om jezelf op te pakken. Deze momentum is van cruciaal belang om in die opwaartse spiraal te komen.
  • Welke 3 doelen ga ik hoe dan ook bereiken vandaag? Stel voor jezelf iedere dag 3 doelen. Maak deze doelen niet te uitdagend, vooral als jij te maken hebt met tegenslagen. Zorg dat jij momentum creëert. En beetje bij beetje vooruit komt en jezelf oppakt.
  • Hoe ga ik vandaag letterlijk in beweging komen? Een van de belangrijkste dingen die jij kunt doen op het moment dat je vastzit door een tegenslag is het in beweging komen. Je wilt iedere dag iets doen van sporten tot wandelen tot stretchen. Als jij maar in beweging komt. Want op het moment dat jij jezelf aanzet tot beweging gaat jouw leven in beweging komen.

Wat is de eerste kleine stap die jij gaat zetten om jezelf op te pakken?

Spread the word
>