Suzanne Kouwenhoven

Energie management boven time management

Ook op het werk worden er steeds meer en betere prestaties van ons verlangd. Waar het voorheen nog iets opleverde om meer uren te draaien, lijkt deze oplossing zich nu eerder tegen ons te keren. Daarom is het belangrijker om jouw energie te managen dan jouw tijd.

Dit komt omdat tijd een eindige bron is waar je niet alsmaar aanspraak op kunt maken. Toch is er veel aandacht voor het alom bekende time management, dat erop is gericht dat je beter en efficiënter met jouw tijd omgaat.

Hoe goed je ook met jou tijd leert omgaan, het blijft een eindige bron waar jij geen directe invloed op hebt. Op wat wij met onze tijd doen hebben wij wel invloed. Om een succesvol en betekenisvol leven te leiden is het van belang dat jij jouw tijd besteedt aan de dingen die werkelijk belangrijk voor jou zijn.

Om op een goede manier te kunnen werken aan de dingen die belangrijk voor jou zijn, heb jij energie nodig.

Energie als capaciteit

Er wordt nog vaak gedacht dat wij mensen alleen op fysiek vlak energie genereren en verliezen. Het emotionele, mentale en spirituele vlak worden nog regelmatig over het hoofd gezien. Als ik het heb over energie dan bedoel ik het samenspel van fysieke, emotionele, mentale en spirituele energie.

“Is energie niet ook een eindige bron?’

Het antwoord is nee. Het mooie aan energie is dat je deze steeds kunt hernieuwen en je er wel directe invloed op hebt. Je kunt jouw energie zien als een bepaalde capaciteit.

Tony Schwartz en Catherine McCarthy (2007), betogen dat wij onze energie helaas nog te vaak als vanzelfsprekend beschouwen. Terwijl als we nauwgezet onze capaciteit zouden managen (opbouwen en hernieuwen), dan zouden we meer gedaan krijgen in minder tijd en dus productiever zijn. En ook nog met meer toewijding en duurzamer resultaat.

Gratis video training productiviteit!

Ontvang hier gratis 4 fundamentele video's om jouw productiviteit te verbeteren!

Jouw energie opbouwen en hernieuwen doe je door eenvoudige routines in te bouwen in jouw (werk)dag. Deze routines zijn verdeeld over 4 energie gebieden.

Hieronder zal ik bespreken welke routines jij kunt toepassen.

1. Fysieke energie

Voor de meesten van ons is het al lang bekend dat wanneer je niet goed omgaat met jouw voeding, slaap, rust en beweging, jouw basis energie niveau ook niet voldoende is. Tegelijkertijd is het dan moeilijker om jouw emoties te reguleren en bij de les te blijven.

Ondanks dat wij dit weten, is het voor velen van ons nog lastig om onze fysieke energie te bewaken. Dit terwijl wij met redelijk eenvoudige routines onze energie niveau op pijl kunt houden.

Verbeter jouw fysieke energie met deze routines:

  • Verbeter jouw slaap door vroeger naar bed te gaan en alcohol gebruik te verminderen
  • Verminder stress door 3 keer per week cardio training en 1 keer per week krachttraining te doen
  • Eet kleine maaltijden en lichte snacks om de 3 uur
  • Leer de signalen te herkennen van het afvlakken van jouw energie. Denk aan gapen, rusteloosheid, honger en moeite met concentreren. Wanneer je de signalen herkent kun je er bewust iets mee doen. Bijv. slapen, eten, rusten, bewegen
  • Neem om de 90-120 minuten korte pauzes, die je niet op jouw werkplek doorbrengt. Maak bijvoorbeeld een korte wandeling buiten, haal iets te drinken of loop naar een collega om te vragen hoe het gaat

2. Emotionele energie

Emoties worden vaak omschreven als een innerlijke beleving, een gevoel van bijvoorbeeld, blijheid, boosheid, angst, verdriet, frustratie, als reactie op een bepaalde situatie of dat spontaan kan optreden.

De meeste mensen zijn bekend met de 4 basisemoties. Ook wel de 4 B’s genoemd. Bang, boos, blij en bedroefd. Maar er zijn er nog veel meer te bedenken, zoals dankbaar, tevreden, energiek, tevreden.

Een veel gemaakt onderscheid in emoties is het van positieve en negatieve emoties. Bang, boos en bedroefd zijn de negatieve emoties. Emoties als dankbaar, blij en energiek noemen wij positief. De negatieve emoties willen we vaak niet ervaren en de positieve emoties wel.

Wanneer jij jouw energie goed wilt managen is het van belang bewust te worden van negatieve emoties en hoe je ermee omgaat. Dit heet ook wel emotieregulatie. Negatieve emoties zorgen er veelal voor dat we lager in onze energie zitten.

Positieve emoties daarentegen, zorgen ervoor dat jouw energie capaciteit juist kan worden vergroot. Zie jouw energie maar als een gastank waar je uit kunt putten. Het voeden van positieve emoties zoals dankbaarheid zorgt voor het bijvullen van de gastank.

Vaak hebben wij een voorkeur voor hoe wij onze emoties reguleren. Deze voorkeur ontwikkelen wij gedurende ons leven, maar is niet altijd de meest handige manier. Wanneer jij bijvoorbeeld hebt geleerd jouw emoties te onderdrukken, dan kan het zijn dat ze een andere uitweg gaan proberen te vinden en jij fysieke klachten ontwikkelt.

Emoties zijn subjectief en gaan gepaard met een fysieke reactie, gezichtsuitdrukkingen en gedrag. Jouw emotionele energie kun je direct ‘on the spot’ beïnvloeden door bijvoorbeeld jouw ademhaling. Maar er zijn nog meer manieren. Hieronder lees je welke dat zijn.

Verbeter jouw emotionele energie met deze routines:

  • Geleid negatieve emoties zoals angst, frustratie, irritatie, ongeduld, angst, onzekerheid door diepe abdominale ademhaling
  • Wakker positieve emoties in jezelf aan door openlijk jouw waardering naar anderen te uiten. Dit kan door het schrijven van een bedank briefje, e-mail, een telefoontje of in een gesprek.
  • Kijk vanuit een ander perspectief naar uitdagende situaties. Dus in plaats van dat jij jouw energie richt naar de ander en je negatieve emoties voedt, richt jij juist jouw aandacht en energie naar jezelf. En stel jezelf vragen als: “Hoe kijk ik mogelijk over 6 maanden tegen deze situatie aan? en “Hoe kan ik leren en groeien door deze situatie?” . Door deze vragen te stellen ontstaat er ook meer ruimte om de positieve emoties toe te laten en benadrukken, wat weer goed is voor het vergroten van jouw energie.

3. Mentale energie

Mentale energie gaat hier met name over onze cognitieve vermogens zoals ons denken, onthouden, herinneren en interpreteren. Deze capaciteit, jouw mentale energie, kun je bewaken door proactief en intentioneel gedrag. Hoe je dit doet lees je hieronder.

Verbeter jouw mentale energie met deze routines:

  • Voorkom dat je gestoord wordt bij taken die veel concentratie vergen. Dit doe je door deze taken zonder telefoon en email te doen
  • Maak voor jezelf een braindump. Dit is een lijstje waar jij jouw gedachten over de dingen die je nog wilt doen of moet onthouden meteen opschrijft. Door het op te schrijven heb je meer mentale ruimte en mentale energie
  • Beantwoord email en spraakberichten op vastgestelde tijdstippen op de dag
  • Stel elke avond de meest belangrijke uitdaging voor de volgende dag vast. Maak dit jouw eerste prioriteit (als je op het werk aankomt) voor de volgende dag
  • Zet een intentie wanneer je van de ene naar de andere situatie gaat. Dus stel voordat je een nieuwe situatie in gaat vast wat je uit die situatie wilt halen en hoe jij je wilt voelen in die situatie

4. Spirituele energie

Spirituele energie gaat over weten wat belangrijk is voor jou op dit moment in jouw leven EN ernaar te handelen. Je zou het ook levens energie kunnen noemen.

Spirituele energie is de grootste bron van energie die er is. Ik kan het daarom niet vaak genoeg benadrukken: wil jij een succesvol en betekenisvol leven leiden?

Leef congruent:in overeenstemming met jouw persoonlijke-kernwaarden.

Wanneer jij jouw tijd besteedt aan datgene dat jou werkelijk voldoening en vreugde brengt, dan klopt het wat je doet, zijn er weinig twijfels, kost het ogenschijnlijk weinig moeite en levert het juist energie op wat je doet.

Verbeter jouw spirituele energie met deze routines:

  • Ontdek de activiteiten waar je het meeste voldoening uithaalt. Die activiteiten waar je het meest effectief in bent en die geen moeite lijken te kosten. Vind een manier om hier meer van te doen.
  • Stel vast wat het meest belangrijk is in jouw leven en besteed hier energie en tijd aan. Bijv. door elke avond 20 minuten te relaxen zodat je kunt verbinden met je familie. Verbinden met anderen is ontzetten belangrijk voor het leiden van een succesvol en betekenisvol leven.
  • Leef in overeenstemming met jouw kernwaarden. Dus handel naar wat daadwerkelijk belangrijk voor jouw is op dit moment in jouw leven.

Tot slot nog een laatste algemeen advies van Schwartz en McCarthy (2007) dat ik ook wil benadrukken.

Ontdoe jezelf van energie slurpende bezigheden en neem afstand van energie slurpende mensen. Zo kun je namelijk ook meer energie opbouwen en hernieuwen.

Ben jij een werkgever?

Investeer dan meer in jouw werknemers, door hun meer te GEVEN in plaats van meer van hen te vragen. Zodoende kunnen zij namelijk meer van zichzelf meenemen naar het werk toe.

Wat jij jouw werknemers kunt geven:

  • Maak hernieuwingsruimten waar mensen ontspannen en opladen
  • Subsidieer een sportschool lidmaatschap
  • Laat de managers het voortouw nemen bij het doen van een namiddag work-out
  • Laat mensen geen emails meer checken tijdens vergaderingen

Op welke manier laad jij jouw energie op?


Referenties 

Schwartz, T., & McCarthy, C. (2007). Manage Your Energy, Not Your Time. Harvard Business Review.

Spread the word
  • Harald van Amerom schreef:

    Suzanne, wederom de spijker op zijn kopje getikt! Dank daarvoor!

  • >