Suzanne Kouwenhoven

De Habit Loop: Hoe Vervang je een Ongewenste Gewoonte?

Wanneer wij het over gewoonten hebben dan is het meestal niet in de positieve zin van het woord. Wij willen van allerlei gewoonten af. Zoals roken en het uitstellen van belangrijke dingen. Wat we echter niet moeten vergeten is dat bepaalde gewoonten juist heel krachtig zijn en dat je aan die ongewenste gewoonten ook iets kunt doen.

Wij krijgen regelmatig te horen dat wij mensen gewoonte dieren zouden zijn. Ik denk dat dit ook zo is. Wij verklaren ons eigen gedrag dat we niet wenselijk vinden in termen van “slechte” gewoonten. Alsof wij er onderhevig aan zijn en er nu eenmaal niks aan kunnen doen.

Dit terwijl veel mensen welvaren bij het hebben van krachtige gewoonten en routines, die ervoor zorgen dat ze precies datgene kunnen doen wat ze belangrijk vinden in hun leven. Sterker nog: wat succesvolle mensen van minder succesvolle mensen onderscheid, is dat succesvolle mensen krachtige gewoonten en routines hebben ontwikkeld (Burchard, 2017).

Als jij het meeste uit jouw leven wilt halen is het handig wanneer jij een aantal van die krachtige gewoonten bezit. In deze blog laat ik jou zien hoe je van die ongewenste gewoonte af komt en hoe je deze kunt vervangen voor een krachtige gewoonte.

Wat Zijn Gewoonten? 

Gewoonten zijn de dingen die we doen zonder erbij na te denken. Ons brein kan niet alles bewust verwerken. Daarom gaat veel van ons gedrag op de automatische piloot, zoals autorijden, of het rondpompen van het bloed door het hart.

Maar goed ook, stel je voor dat je bijvoorbeeld bewust bloed door jouw hart moet laten pompen en je vergeet het een keer. Dus die automatische piloot dient ook een bepaald nut.

Key takeaway

"Het is goed dat wij mensen gewoonten hebben"

Ongewenste Gewoonten

Omdat gewoonten ook een bepaald nut dienen zijn ze alleen een probleem als je er ongewenste gevolgen van ervaart. Je hebt bijvoorbeeld de gewoonte om een zak chips te eten na een dag hard werken of tegen jouw kinderen te schreeuwen als je moe bent. Hierdoor schaad je jouw gezondheid of de band met jouw kinderen.

Gewoonten kunnen niet worden gewist uit ons brein. Dus de blauwdruk van de inefficiënte gewoonte die je hebt ontwikkeld blijft bestaan. Het goede nieuws is dat een ongewenste gewoonte wel kan worden vervangen door een gewenste, krachtige, efficiënte of onderscheidende gewoonte.

Key takeaway

"Ongewenste gewoonten kunnen worden vervangen door krachtige gewoonten"

De Habit Loop

Nu jij weet dat je een ongewenste gewoonte kunt vervangen door een krachtige efficiënte gewoonte, is de vraag: “hoe?”. Dit kun je doen door de Habit Loop te gebruiken.

Charles Duhigg (2013b) beschrijft in zijn boek “The Power of Habit dat een gewoonte uit drie onderdelen bestaat. Een prikkel, een routine en een beloning. Deze drie onderdelen vormen samen de Habit Loop.

habit loop

In de afbeelding hierboven (Duhigg, 2013b, p.19) is te zien dat de prikkel een signaal is dat jou aanzet tot een bepaalde actie. Deze vertelt jou brein dat je op de automatische piloot moet en welke gewoonte je moet gaan gebruiken.

  • Bijvoorbeeld: een stressvolle dag op het werk 

De routine is de reactie die volgt op een prikkel. Dit kan zowel een fysieke als mentale reactie zijn.

  • Bijvoorbeeld: je eet een zak chips leeg op de bank 

De beloning is iets dat jou voldoening geeft. Het vertelt jouw brein dat deze gewoonte de moeite waard is om te worden onthouden en opgeslagen.

  • Bijvoorbeeld: rust, minder stress 

Door de tijd heen wordt deze loop (prikkel, routine, beloning) steeds meer automatisch. De koppeling tussen de prikkel (cue) en de beloning (reward)  wordt steeds sterker.

Wanneer dezelfde prikkel zich op een ander moment voordoet, dan is de kans daarom groot dat dezelfde routine in werking wordt gezet, om weer diezelfde beloning (reward) te krijgen.

Dus op een andere stressvolle dag op het werk is de kans groot dat je ‘s avonds weer een zak chips op de bank eet.

Het Vervangen van een Ongezonde Gewoonte

Jij doet dus iets voor een beloning-dat voldane gevoel, waardoor jij ook ongewenste inefficiënte gewoonten ontwikkelt.

Door een andere routine toe passen waarbij je dezelfde beloning krijgt kun je de ongewenste gewoonte vervangen door een gewenste, krachtige gewoonte.

Key takeaway

"Een ongezonde gewoonte vervang je door een andere routine toe te passen met dezelfde beloning"

Wanneer jij weet wat voor jouw de beloning is, dan weet je wat jou drijft om te doen wat jij doet.  Wij worden gedreven door onze waarden, datgene wat wij belangrijk vinden. Als “rust” bijvoorbeeld een belangrijke waarde voor jouw is, dan kan “rust” jou er toe drijven om de routine van een zak chips eten na een drukke dag op het werk, te blijven herhalen.

Jouw Habit Loop ziet er dan als volgt uit:

  • Prikkel: een stressvolle dag op het werk
  • Routine: zak chips eten op de bank
  • Beloning: rust, minder stress

Als jij er nu achter kunt komen wat een belangrijke waarde voor jouw is, dan zou je dus ook kunnen kijken naar een andere manier om deze waarde na te leven en realiseren. Jouw eigen ongewenste gewoonte kun je hierdoor vervangen. Andere manieren om rust te vinden zijn bijvoorbeeld, wandelen, sporten, in te tuin werken, mediteren. 

Key takeaway

"Creëer dezelfde beloning met een goede routine door jouw kernwaarden te kennen"

Als we een andere manier om rust te vinden in de Habit Loop zetten dan komt het er als volgt uit te zien:

  • Prikkel: een stressvolle dag op het werk
  • Routine: buiten hardlopen
  • Beloning: rust, minder stress

In gewenste  gewoonten zit dus de kracht verborgen om jou te helpen om het meeste uit jouw leven te halen. Als jij bewust met jouw ongewenste gewoonten aan de slag gaat, dan maak jij de keuze om te leven in overeenstemming met wat jij belangrijk vindt.

Dus wat drijft jou van binnenuit om te doen wat je doet. Vervolgens kun je gaan kijken naar de momenten waar jij die oude gewoonte toepast. Heb jij er last van? Vervang de gewoonte dan door een krachtige efficiënte gewoonte met dezelfde beloning.

Welke Ongewenste Gewoonte ga jij Vervangen?


Referentie

Duhigg, C. (2013b). The Power of Habit: Why We Do what We Do and how to Change (4e ed.). Londen, Engeland: Random House Books.

Burchard, B. (2017). High Performance Habits. New Delhi, India: Hay House, inc.

Spread the word
>