Joy Houkes

De basis voor het creëren van energie

Voel jij je vaak moe of futloos? Alsof je geen energie hebt door de dag heen? Dit verschrikkelijke gevoel zorgt ervoor dat jouw prestaties omlaag gaan. Je bent afwezig in de gesprekken met anderen, je productiviteit gaat omlaag en je wordt gemakkelijk meegenomen door de sleur van de dag.

Jij wilt juist controle hebben over jouw dag en zoveel mogelijk bereiken. Daarvoor is een hoog niveau van energie nodig. Jij kent dit gevoel vast wel. Als jij barst van de energie krijg je veel meer gedaan. Je hebt focus en aandacht voor hetgeen dat je wilt doen. En je voelt je ook gewoon veel gelukkiger.

Hoog energie niveau creëren

Wanneer jij een hoog energie niveau wilt creëren dan begint dit met het begrijpen dat je NU energie kunt creëren. Je wilt niet wachten tot je weekend hebt om tot rust te komen en energie te krijgen. Of tot je eindelijk vakantie hebt om op te laden. Dan laat je jouw energie afhankelijk zijn van iets externs dat ook nog in de toekomst ligt.

Jij wilt juist dagelijks hoog in jouw energie zitten.

Er zijn ontzettend veel technieken die je kunt gebruiken om energie te generen. Alleen zijn al deze technieken weinig waard als jouw basis niet sterk is. Je zult je dan futloos blijven voelen.

We zijn namelijk vaak op zoek naar iets nieuws. We willen die nieuwe strategie of die nieuwe methode om energie te krijgen. Alleen zien we daarbij de huidige en simpele onderdelen over het hoofd.

Hieronder geef ik jou belangrijke onderdelen uit dit fundament voor een hoger energie niveau. Deze onderdelen moet je dagelijks op orde hebben om een hoog energie niveau te creëren.

Deze onderdelen klinken ontzettend simpel. Je kent ze vast allemaal. Maar de vraag is: gedraag je je er ook naar?

Belangrijk!

“Common sense isn’t common practice”. Waarschijnlijk weet je heel goed dat deze onderdelen belangrijk zijn. Alleen is het van belang om daar ook naar te gaan handelen.

Dus kijk kritisch naar jouw leven en vraag jezelf af of je optimaal presteert in deze gebieden.

1. Slaap

Ik hoor regelmatig voorbij komen:

“Ik heb niet veel slaap nodig, ik kan makkelijk op 5 uur slaap perfect functioneren”

“Meer dan 5 uur slapen heeft op mij niet zo’n grote invloed”

Juist het tegenovergestelde is waar. Bijna iedereen heeft 8 uur slaap nodig willen ze goed kunnen functioneren. En nee, jij bent waarschijnlijk niet de uitzondering.

Zelfs één nacht slaaptekort heeft al een negatief effect. Zo raak je meer gestresst en heb je verminderende concentratie en geheugen.

Slaaptekort is ook niet iets wat je even in het weekend inhaalt. Het is van belang om dagelijks voldoende slaap te hebben wil jij op jouw top presteren.

Als een nacht slaaptekort al zo’n effect heeft op je gesteldheid, laat staan wat structureel slaaptekort voor effect heeft. Er zijn enorm veel negatieve effecten van structureel slaaptekort. Teveel om op te noemen.

Daarom is slaap het allerbelangrijkste, fundamentele onderdeel voor een hoog energie niveau. Met een goede nachtrust bereid je jezelf voor op een succesvolle dag.

2. Voeding

Door een juist eetpatroon te hanteren creëer je energie. Juist door een slecht eetpatroon verlies je energie. Een slecht eetpatroon zorgt er ook voor dat je constant aan het schommelen bent met jouw energie door de dag heen.

Jij wilt juist door de gehele dag heen hoog in je energie zitten en daar is een gezond eetpatroon voor nodig.

Voeding is alleen een onderwerp waar zoveel informatie over te vinden is. Het is zoveel informatie en er zijn zoveel meningen dat het ons weerhoudt om actie te nemen. Wat is nou daadwerkelijk goed voor je?

Hier zijn 3 simpele richtlijnen die je toe kunt passen om jouw eetpatroon te verbeteren en jouw energie te verhogen:

  • Zorgt ervoor dat ¾ van jouw voeding onbewerkt plantaardige voeding is
  • Consumeer zo min mogelijk melk, gluten en suikers
  • Drink om het uur een glas water

3. Sport

Sporten is een fantastische manier om hoge energie te creëren. Waarschijnlijk heb je het zelf wel ervaren hoe jij je voelt nadat je gesport hebt. Je voelt je geweldig. Er komen ook allemaal hormonen vrij die hiervoor zorgen.

Dit is ook onderdeel van de basis en het sporten moet ook consistent uitgevoerd worden. Het is belangrijk dat jij minimaal 3x in de week sport om alle positieve effecten te kunnen ervaren.

Net zoals bij de voeding zijn er ook ontzettend veel meningen over wat het beste is om te doen qua sport.

Als eerste zou ik zeggen dat het belangrijk is dat je iets gaat doen wat je op lange termijn vol kunt houden. Wanneer je iets leuk vindt en van binnenuit gedreven wordt om te gaan sporten, is de kans het grootst dat je het op lange termijn volhoud.

Daarnaast is het van belang dat je ook jouw lichaam uitdaagt en dat jouw hartslag omhoog gaat. Hierdoor komen juist die hormonen vrij waardoor jij je geweldig gaat voelen.

Nogmaals, bekijk deze gebieden van jouw leven en vraag jezelf af waar verbetering mogelijk is.

Hoe creëer jij een hoog energie niveau?

Spread the word
>