Suzanne Kouwenhoven

5 manieren om mentale energie te behouden

Voor velen van ons geldt dat we uit ons normale doen en laten zijn gehaald door het virus COVID-19. De maatregelen die de overheid vergen enorme aanpassingen voor het bedrijfsleven en zeker ook ons persoonlijk leven. Aanpassen kost energie. Hoe kun je er dan nu toch voor zorgen dat jij voldoende energie hebt om te doen wat je wilt doen?

Met energie bedoel ik het samenspel van fysieke, emotionele en mentale energie. Ik zie energie als een capaciteit die kan worden opgeladen en hernieuwd. Zodoende heb jij zelf invloed op de hoeveelheid energie die jij hebt door de dag heen. En kun jij ook leren de juiste energie te creëren op die momenten dat je het nodig hebt. Ook mentale energie.

Mentale energie

Mentale energie gaat hier met name over onze cognitieve vermogens zoals ons denken, onthouden, herinneren en interpreteren. Deze capaciteit, jouw mentale energie, kun je bewaken door proactief en intentioneel gedrag. Zoals plannen, intenties zetten, positieve zelfspraak, het creëren van de juiste mindset en nog veel meer. Over een aantal van de manieren waarop je dit kunt doen lees je hieronder meer.  

Inhoudsopgave

1. Zie jouw leven als een geheel

"Jij bent verantwoordelijk en jij hebt oneindig potentieel"

Omdat energie bestaat uit verschillende onderdelen (fysiek, mentaal, emotioneel) is het van cruciaal belang om jouw leven als een geheel te zien. Als jij meer mentale energie wilt creëren zul je ook aandacht moeten besteden aan je fysieke en emotionele energie. Dus gezond eten, voldoende slapen en sporten zijn net zo belangrijk als het omgaan met emoties.

De plaats van mentale energie in jouw leven

Wat het ook is dat je wilt bereiken: je hebt er energie voor nodig. Welke transformatie je ook wilt doormaken, het mentale aspect zal ook moeten veranderen. Met andere woorden, je hebt de juiste gedachten, overtuigingen en interpretaties nodig om energie te behouden en je doelen te bereiken.

Je kunt de woorden doelen en dromen ook veranderen in verlangens of behoeften. Waar het om gaat is dat iedereen iets wilt in het leven. Niemand wilt stilstaan. Op wat voor een manier dan ook. Vaak is dit een bepaald gevoel.

Wereldbeeld

Onze overtuigingen en ideeën over de wereld bepalen hoe we ons gedragen, alsmede de manier waarop we tegen onszelf praten. Deze overtuigingen en gedachten kunnen zich gedragen als een mentale gevangenis waardoor we niet kunnen veranderen en onze doelen weten te behalen in het leven.

Sommige mensen voelen zich gevangen door hun overtuigingen of gedachten over hun relaties of rollen. Ze voelen disbalans op het werk of thuis. Vaak komt dit omdat de rol waarin zij zitten niet congruent is met de doelen of dromen die zij willen bereiken. Dit zorgt voor energieverlies.

Daarom is het essentieel dat jij naar jouw leven als geheel kijkt. Onderzoek voor elk gebied welke overtuigingen jij hebt en welke dingen jij elke dag tegen jezelf zegt. En nog belangrijker of deze dingen jou energie opleveren of juist kosten.

Meegenomen dat jouw leven een geheel is: waar ga je dan nu op focussen?

2. Focus op jouw dromen en belangrijke dingen

"Richt je op die dingen die je moet doen om te komen waar je wilt zijn" - Unkown​​​​

Blijf je op jouw droom richten! Ongeacht wat de omstandigheden ook zijn. En zoals ik hierboven al schreef: het woord droom kun je ook veranderen in de woorden behoefte, verlangen of gevoel.

Iedereen heeft dromen, doelen, verlangens. Het gaat om de kwaliteit van de focus wanneer je dit wilt bereiken. Welke betekenis heeft het doel voor jou. Nadat je doelen hebt gesteld moet je ze altijd in gedachten houden. En ook op een positieve manier zodat jij mentale energie kunt behouden en creëren.

Voorkom afleiding

Zodra jij je af laat leiden van jouw dromen en doelen zul je mentale energie verliezen. Sta jezelf niet toe afgeleid te raken van echt belangrijke dingen door de zogenaamde dringende dingen die om jouw aandacht schreeuwen. Deze dingen maken je moe. En ze staan jouw productiviteit in de weg.

Jij moet bijvoorbeeld jouw masterscriptie afronden maar de auto start niet en de vuile was ligt er nog. Dingen die dringend lijken zijn vaak niet belangrijk. Daarom is het net zo belangrijk om te weten wat je niet moet doen als wat je wel moet doen. Laat die dingen die je niet kunt beïnvloeden vooral met rust. Dit spaart mentale energie.

Stel niks uit

Uitstelgedrag is een nare gewoonte die het resultaat is van het feit dat je te weinig gefocust bent op wat werkelijk belangrijk is. Het is schadelijk voor elke vooruitgang en je verspilt tijd als je gedurende de dag verkeerde beslissingen neemt. Onthoud; wie treuzelt mist zijn kans.

Doe daarom elke dag iets belangrijks om dichterbij je doelen te komen. Kies ervoor om tijd te besteden aan belangrijke stappen.

Je kent het voorbeeld wel van die persoon die jarenlang 3 keer in de week naar de sportschool gaat maar er nog steeds hetzelfde uitziet. Tijdens de training zie je ze een paar keer aan de gewichten trekken en dan tussendoor weer op hun telefoon spelen.

Na een uurtje vertrekken ze zonder iets doelmatig gedaan te hebben weer naar huis.

Wat ik met dit voorbeeld duidelijk wil maken is dat je voor het behalen van jouw doelen de juiste focus nodig hebt. Besteed met andere woorden mentale energie aan de juiste dingen.

Als die persoon in de sportschool als doel heeft om een gespierd lichaam te krijgen, dan is het belangrijk om daar de focus om te leggen.

Door deze focus kun je bepalen wat er voor nodig is om dit te bereiken. En zeker ook de afleidingen elimineren. Dus langer op je telefoon kijken in het uur dat je in de sportschool zit, dan dat je aan het trainen bent, is een afleiding. Dit gaat jou niet dichterbij een gespierd lichaam helpen.

Maak daarom de keuze om met aandacht en focus de taken uit te voeren die jou dichterbij jouw doel gaan brengen. Besluit voor jezelf dat jij iemand wilt zijn die gefocust, zonder afleidingen aan zijn doel wilt werken.

Er zullen afleidingen en verleidingen komen je zult af en toe willen freewheelen of een makkelijke weg willen, zelfs als je daardoor de verkeerde richting op gaat. Houd die visie van een beter leven in je hoofd. Dat succes en die betekenis die jij voor ogen hebt.

Dit brengt mij meteen op het volgende punt om mentale energie te creëren. Jij wilt iets in het leven. Die droom, dat doel, dat gevoel. Wat dat doel of die top van de berg voor jou is, bepaal jij zelf. En volledig eigenaar zijn van dit doel en het omarmen zorgt voor mentale energie.

Bepaal daarom jouw eigen succes zelf!

3. Succes en falen bepaal jij zelf

Wanneer jij niet het antwoord weet op de vraag:

“Wat betekent succes voor mij?”

Dan ben je, zonder dat je het weet, de verkeerde berg aan het beklimmen. Om er aan de top achter te komen dat je het succes van iemand anders aan het realiseren bent. Met andere woorden, jij verliest mentale energie doordat je werkt aan het doel van iemand anders.

Lees in de blog: Wat betekent succes voor jou? Hoe jij jouw eigen succes kunt bepalen.

Een beter leven voor jou hoeft niet automatisch meer geld, een verre reis, een groter huis of een verre vakantie te betekenen. Het gaat om een leven dat de moeite waard is. Daarvoor moet je op zoek naar manieren om een beter leven te leiden en werkelijk succes en betekenis te bereiken.

Zodra jij weet wat succes betekent voor jou, kun jij elke dag iets creëren dat jou dichterbij dit succes brengt. En dit gaat jou mentale energie opleveren. Kleine succeservaringen samen gaan zorgen voor groot succes en geluk dat je zelf hebt bewerkstelligt. Sommige kennen dit fenomeen beter onder de naam “momentum”.

4. Wie ben je nu en wie wil je zijn?

Het mag duidelijk zijn dat het creëren van mentale energie en de juiste mindset niet alleen maar gaat over focussen op materiële zaken zoals welke auto of vakantie wil ik. Het gaat veel meer om de vragen:

  • Wie wil ik zijn?
  • Wie wil ik zijn in het hier en nu?
  • En wie wil ik zijn/worden in de toekomst?
  • Wat kan ik doen dat mij een goed gevoel over mijzelf en mijn leven gaat geven?

Ben bewust, kies bewust

Wat deze vragen gemeen hebben is dat ze allemaal gaan over de betekenis die jij persoonlijk toekent aan jouw leven. En ze leggen de nadruk op jouw verantwoordelijkheid en mogelijkheden om zelf een beter leven te creëren. Door bewust te zijn en door bewust te kiezen. Bewust keuzes maken is een enorm krachtige manier om mentale energie te creëren en hoog te houden.

Wanneer jouw keuzes bewust en in overeenstemming zijn met de dingen die jij belangrijk vindt, dat kosten de keuzes weinig moeite. De actie die je moet ondernemen gaat als vanzelf. En als je een obstakel tegenkomt onderweg dan weet je waarom je moet doorgaan. Zo behoud je mentale energie.

5. Persoonlijke groei - blijven leren

Stel jezelf constant de vraag: hoe kom ik daar waar ik wil zijn? Zo richt jij jouw gedachten steeds op de toekomst, die maakbaar en onderhandelbaar is. Hierdoor creëer je mentale energie om progressie te boeken.

In het bedrijfsleven is het al heel duidelijk. We moeten blijven leren anders lopen we al snel achter en word je als onbetrouwbaar gezien. De mindset die we nog niet voldoende hebben aangenomen is dat ditzelfde geldt voor jouw persoonlijke leven. De mindset voor persoonlijke groei.

Je bent het aan jezelf en de mensen om je heen verplicht om jezelf te blijven ontwikkelen. Dit gaat niet perse over nog grotere projecten, nieuwe studies en punten. Dit gaat over alledaagse taken en leermomenten die aansluiten bij de persoon die je wilt zijn en worden.

Zorg ervoor de dit levenslange, alledaagse leren gestuurd wordt door de wil om meer te kunnen bijdragen aan de levens van anderen. Streef naar vooruitgang voor jezelf en een positieve impact op de levens van anderen. En wat je zeker niet mag vergeten is dat je de gedrevenheid houdt om jezelf te blijven uitdagen EN er tegelijkertijd van mag genieten.

Wat zowel de vooruitgang die je merkt bij jezelf en het genieten zorgen op hun beurt weer voor meer mentale energie. Zo creëer je voor jezelf momentum en nog meer energie om door te gaan.

Wat ga jij vandaag doen om jezelf een beter gevoel over jouw leven te geven?

Spread the word
>