Suzanne Kouwenhoven

5 Ideeën om meer energie te generen in jouw leven

Als ik een dag in jouw schoenen zou mogen lopen, zou ik dan enthousiast worden over jouw leven? Ga ik dan een dag tegemoet vol energie en passie? Een dag waar niet wordt afgewacht maar bewust en intentioneel positieve energie wordt gegenereerd? Zou het een dag zijn waar ik ‘s avonds op terugkijk en weet dat deze vol enthousiasme, vreugde en liefde zat?

Als het antwoord op deze vragen “ja’ is, dan wil ik dat je nog even de tijd neemt om er een tweede keer rustig over na te denken. En ben dan heel eerlijk tegenover jezelf. Wees volkomen eerlijk. Dan durf ik te garanderen dat je niet meer volmondig “ja’ kunt zeggen. Er bestaat geen enkele twijfel over dat jij aan het struggelen bent om deze mate van energie in jouw leven vol te houden. Want dit is namelijk ontzettend uitdagend. En dit is alsnog goed nieuws. Want dat is er ruimte voor verbetering. Ruimte om te groeien.

Wilde jij in eerste instantie al met ‘ nee’ antwoorden, dan is er werk aan de winkel! Heel veel werk. Want ik ga ervan uit dat jij van jouw leven een uitzonderlijk leven wilt maken. Dat jij een bepaalde kwaliteit van leven nastreeft en dat jij wilt leren hoe jij elke dag die energie kunt genereren die ervoor nodig is om die kwaliteit van leven te creëren.

Je hebt vast wel eens ervaren hoe het is om vol energie en passie te zitten. Dan verandert de hele kwaliteit van jouw leven, inclusief jouw relaties. Energie verandert alles. Jij wilt betere energie om jouw bedrijf te runnen, je wilt meer energie om een betere ouder te zijn, je wilt meer vreugde en geluk ervaren in jouw leven. Stress, angst, frustratie en neerslachtigheid kunnen deze energie in de weg staan. Daardoor kun je je niet alleen fysiek maar ook emotioneel uitgeput voelen.

Daarom geef ik jou in deze blog 5 ideeën om meer energie te generen in jouw leven. Zodat er geen enkele twijfel meer over bestaat dat ik enthousiast zou worden als ik een dag in jouw schoenen zou staan.

Deze ideeën zijn geïnspireerd op de ideeën van Brendon Burchard. Hij heeft wereldwijd onderzoek verricht naar de gewoonten die de meest succesvolle en gelukkige mensen op de wereld hebben. Het consequent genereren van de juiste energie is een van deze succes gewoonten.

Inhoudsopgave

1. Meet jezelf elke dag

Ik stelde aan het begin van deze blog niet voor niks de vraag of ik enthousiast zou worden van jouw leven. Hoogstwaarschijnlijk weet jij niet eens hoe je er echt aan toe bent. Of je hebt er nog niet in voldoende mate bij stilgestaan.

Je kunt je bedrijf niet opbouwen of jouw gezin draaiende houden tenzij je eerlijk bent en meet hoe je eraan toe bent (mentaal, emotioneel en fysiek). Als je kijkt naar de laatste 3 maanden van jouw leven, heb je dan de energie gegenereerd die nodig is om de kwaliteit van leven te hebben die jij wilt? De energie om een geweldige ouder te zijn, een uitzonderlijke leider, bedrijfseigenaar?

Let op dit is iets anders dan de vraag: “Had je energie in de afgelopen 3 maanden?”. Ik verwacht dat je eerlijk kijkt naar de afgelopen 3 maanden en evalueert wat jij bewust gedaan hebt om de juiste energie te creëren. Energie heb je niet. Energie genereer je.

Een valkuil is namelijk dat je zit te wachten of hopen dat iets of iemand jou energie geeft. Dus maak bij deze de keuze voor een energiek en gepassioneerd leven. Neem de verantwoordelijkheid. Je kunt jezelf nu al een score geven over de afgelopen 3 maanden. Op een schaal van 1 tot 10 (Burchard, B., Mrazek, D. M., Mrazek, J. A., & Southwick, A. D. 2019..)

Bij een score 1 is er geen enkele energie en passie. En bij een score 10 dan leef jij optimaal, je bent gemotiveerd en volledig toegewijd om energie prioriteit te geven in jouw leven. Ben eerlijk!

Vanaf vandaag ga je jouw energie dagelijks meten. Net zoals sommige mensen dagelijks nagaan waar zij dankbaar voor zijn, meet jij jouw energie s avonds. Scoor jezelf. Heb ik vandaag de emotionele, mentale, fysieke en spirituele energie gegenereerd die ik nodig heb voor het leven dat ik wil leiden? Heb ik die energie doelbewust gegenereerd?

Maak hier een vast onderdeel van in jouw avondroutine. Vraag jezelf af of je je best hebt gedaan vandaag. Hoe ben je de dag tegemoet gegaan fysiek, mentaal en emotioneel?

Het voordeel hiervan is dat als je weken lang naar deze scores kijkt en je ziet dat je niet nauwgezet ermee bezig bent, dan is dit een signaal naar je hersenen dat je moet veranderen. Dus in de tijd daarna is de kans groter dat je bewuster en meer intentioneel leeft.

En een ander voordeel is dat het belonend werkt als je erachter komt dat je het goed hebt gedaan. Dit werkt bekrachtigend. Zo creëer je momentum voor jezelf en zul je zien dat je binnen afzienbare tijd afstevent op dat uitzonderlijke leven dat jij voor ogen hebt.

Betrap jij jezelf nu op het smoesje: “Ik weet niet waar ik moet beginnen”. Dan kan ik je vertellen: dat weet je wel. Maar je hebt de keuze en de verantwoordelijkheid nog niet genomen. Start gewoon.

En als je denkt geen reden te hebben. Doe het voor je gezin, je bedrijf. Zoek een reden! En start. Als jij bewust en verantwoordelijk omgaat met jouw energie dan verander je niet alleen jouw eigen leven, maar ook dat van de mensen om je heen.

2. Maak een ochtendroutine

Doe structureel goede dingen voor mind, body & soul in de ochtend. Begin met simpele dingen. En creëer zo een succesvolle ochtendroutine voor jezelf. Fysiek, mentaal, emotioneel, spiritueel.

Begin elke ochtend met bewegen. Bijvoorbeeld met 10 minuten stretchen of een wandeling door de wijk. Dit is belangrijk voor het maken van connectie. Connectie met je lichaam, geest en emoties.

Het geeft je de kans te overwegen hoe je deze dag tegemoet wilt reden, hoe jij je voelt en wilt voelen, maar ook hoe je wilt dat anderen zich voelen in jou bijzijn. Gebruik energizers in de routine. Lees bijvoorbeeld een passage lezen van jouw favoriete boek dat je inspireert hardop. Full power. Wacht niet op die motivational speaker. Motiveer jezelf.

Heb je meer houvast nodig bij het creëren van een succesvolle ochtendroutine? Lees het hier in onze blog.

3. Laad elke 60 minuten op

Opladen elk uur. Neem na elke 50 minuten een pauze. De meest productieve en gelukkige mensen nemen een pauze 52 minuten, onafhankelijk van waar zij mee bezig waren.

Gebruik deze pauze om even op te staan, te bewegen, of even je ogen te sluiten en 5 keer diep adem te halen. Vervolgens zet je de intentie om voor de volgende 60 minuten. Zo laad je structureel energie op gedurende de dag. Je neemt als het ware elk uur 10 minuten pauze.

Zet desnoods een alarm zodat je eraan herinnert wordt. Je zult je energieker, intentionele, en meer bewust worden.

4. Genereer consistent positieve emoties

Zoals elke ander emotie die je graag wilt ervaren kun je voor  enthousiasme, vreugde, liefde, motivatie en geluk kiezen. Emoties zijn niet zomaar een staat van zijn die je overkomt of een impuls van het lichaam waar je op moet wachten. Je kunt ze bewust genereren. En mijn idee is om dat ook te doen.

Door jezelf elke dag af te vragen waar je enthousiast over kunt zijn. Doe dit bijvoorbeeld s morgens onder de douche. Door elke dag te kiezen om vreugdevol door de dag te gaan. Zelf doe ik dit elke ochtend meteen als ik wakker word. Het eerste wat ik tegen mezelf zeg als ik wakker ben is:

“Ik kies ervoor om deze dag te leven in vreugde”.  Deze zin gebruik ik dus als affirmatie en doe ik al onbewust dagelijks. Zo kun je er bijvoorbeeld ook voor kiezen om elke dag te leven vol liefde. Kies een affirmatie die bij jou past op dit moment in jouw leven.

Je kunt ook positieve emoties aanwakkeren door fijne herinneringen op te halen. Herleef te herinnering in gedachten. En speel niet alleen de film nog een keer af. Maar voel! Maar zeker ook door nieuwe herinneringen te maken. Nieuwe ervaringen op te doen. Ervaringen hebben in mijn ogen een grotere emotionele waarde dan materiaal.

Energie genereer je. Energie is te trainbaar. Conditioneer jezelf voor een bepaald niveau van energie. Welke energie wil je consistent ervaren elke dag? En wat heb je ervoor nodig? Energie betekent niet alleen fit en uitgerust zijn. Het betekent ook mentaal en emotioneel aanwezig zijn. Het betekent je geweldig voelen over je eigen leven.

Betrap jij jezelf nu op het smoesje: “ Je begrijpt het niet Suzanne want ik ben namelijk niet zo vrolijk aangelegd, je weet niet wat ik al allemaal heb meegemaakt”. Dat maakt niet uit. Wat het ook is dat je ook meegemaakt hebt, wat je aanleg ook is. Je kunt jezelf conditioneren tot een betere kwaliteit van emotionele energie.

Als dat niet waar zou zijn, zou de hele geestelijke gezondheidzorg nergens op gebaseerd zijn. Dus je kunt je beter voelen, anders gaan denken (mentale energie creëren) en anders gaan gedragen. Je kunt gewoonten aanleren om je beter te voelen over jezelf. Gezondere en betere beslissingen nemen. Kies de emoties die je wilt ervaren en conditioneer jezelf om ze te ervaren.

5. Beweeg bewust van de ene naar de andere activiteit

Dit idee lijkt een beetje op het derde idee. Het verschil is dat je bij het derde idee om de 60 minuten een pauze inlast om op te laden. Dit vijfde idee is erop gestoeld dat je de mentale, emotionele, fysieke ruimte tussen twee situaties gebruikt om jouw energie te managen. Dus de transitie. Je laat bewust de oude situatie los en stapt intentioneel de nieuwe situatie in.

Dit doe je door je ogen te sluiten. Herhaal het woord toelaten, loslaten op de inademing en uitademing. Als je merkt dat je wat spanning kwijt bent, open je ogen en zet je een intentie voor de nieuwe situatie. Bijvoorbeeld door jezelf de vraag te stellen:’

  • “Hoe/wat ik wil creëren tijdens de volgende situatie?’
  • “Hoe ga ik de komende situatie tegemoet als ik volledige energie had?”
  • “Hoe zou ik de avond tegemoet treden als…..?”

Dat kan een presentatie zijn, vergadering, huwelijksaanzoek, kinderen ophalen van school etc. Ik ben ooit begonnen met het zetten van intenties tussen situaties tussen het werk en het ophalen van de kinderen, omdat ik merkte dat dit een situatie was waarbinnen ik vaak nog veel spanning meenam van de oude naar de nieuwe situatie. Dit kan voor jou ook een maatstaf zijn om te starten met het toepassen van dit idee.

Hiermee ontwikkel je ook weer een gewoonte die jou dagelijks ondersteunt om de juiste energie te genereren. Je zult positieve effecten merken zoals minder angst, stress, en zelfs het voorkomen van een burn-out.

Met welk idee ga jij energie genereren?


Referentie

Burchard, B., Mrazek, D. M., Mrazek, J. A., & Southwick, A. D. (2019). Measuring High Performance: The High Performace Indication Development and Validation. High Performance Institute.

Spread the word
>