Joy Houkes

10 manieren om meer zelfdiscipline te krijgen

Er zijn veel kwaliteiten en vaardigheden die bijdragen aan iemand zijn geluk en succes. Zelfdiscipline is er hier een van.

Uit de studie van Hoffman (2013) is gebleken dat mensen met meer zelfdiscipline een gelukkiger leven hebben. Ze kunnen ook beter omgaan met conflicten en obstakels richting hun doel.

Wanneer jij zelfdiscipline hebt, dan kun jij makkelijker keuzes maken. Je laat namelijk jouw impulsen en gevoel niet leidend zijn voor de keuzes die je maakt. Daardoor maak je gemakkelijker goed doordachte keuzes wat resulteert in een gelukkiger leven.

Ik heb de vorige keer geschreven over de basis voor meer zelfdiscipline. In deze blog geef ik antwoord op de vraag: Hoe krijg je meer zelfdiscipline? Hiervoor geef ik jou 10 manieren!

1. Elimineer afleidingen

Het is voor ons tegenwoordig zo moeilijk om focus te behouden. Overal zijn afleidingen om ons heen. Denk maar aan de e-mailtjes, social media en misschien andere mensen.

Wat jij moet elimineren hangt helemaal af van datgene waar jij discipline in wilt creëren.

  • Wil jij afvallen? Dan is het van belang om snoepjes en ongezond eten te elimineren uit jouw omgeving.
  • Wil jij discipline hebben om vroeg op te staan? Elimineer dan alle afleidingen in de avond die voorkomen dat jij gaat slapen of goed in slaap komt. Zodat jij voldoende kunt slapen.

Het is gewoon heel simpel. Als iets uit ons zicht is besteden we er mentaal weinig tot geen aandacht aan. Hierdoor houden we meer ruime over voor datgene waar we zelfdiscipline voor willen hebben.

Het elimineren van afleidingen is niet alleen belangrijk voor jouw zelfdiscipline. Het is een cruciaal onderdeel van jouw algehele productiviteit.

Gratis video training productiviteit!

Ontvang hier gratis 4 fundamentele video's om jouw productiviteit te verbeteren!

2. Maak het makkelijk voor jezelf

Stel je voor dat je als doel hebt om iedere ochtend voor het werk te gaan sporten. Hiervoor is zeker discipline nodig als dit nog geen gewoonte is.

  • Maar wat als jij een abonnement voor een sportschool hebt genomen, 30 minuten uit de buurt?
  • Wat als jij in de ochtend nog al jouw sportkleren bij elkaar moet zoeken?

Dit lijken misschien onbelangrijke dingen, maar deze dingen beïnvloeden in welke mate jij zelfdiscipline gaat tonen. Heb jij de avond van tevoren al alles voorbereid en is jouw sportschool 5 minuten bij je vandaan? Dan ga jij veel gemakkelijker die stap maken om te gaan sporten in de ochtend.

Het is een simpel voorbeeld. Maar het laat wel zien hoe jij jouw omgeving kunt inrichten om gemakkelijker zelfdiscipline te hebben.

Daarnaast maak je ook iets makkelijker voor jezelf als je het leuker maakt. Ik had ervoor kunnen kiezen om deze blog in een kantoorruimte te schrijven. Alleen zou dit mij niet motiveren. Daarom heb ik ervoor gekozen om te gaan schrijven in een lunchroom.

Dit is een omgeving die voor mij veel leuker is, waardoor het makkelijker is om zelfdiscipline te tonen.

Stel jezelf dus de vraag: Hoe kun je het makkelijker voor jezelf maken of misschien wel leuker?

3. Zoek naar de mogelijkheden

Je wilt discipline hebben om een doel te bereiken.

Het bereiken van een doel is een heel proces met ups and downs. En zoals je weet vergt het bereiken van een doel ontzettend veel geduld.

Alleen in dit proces kom je altijd uitdagingen en obstakels tegen. De vraag is nu: Waar gaat jouw focus naar toe?

We zijn geneigd om ons helemaal te fixeren op het probleem dat we tegenkomen. Terwijl het juist van groot belang is om te kijken naar de oplossingen en de mogelijkheden.

Jij wilt consistent en structureel progressie blijven maken in het leven. Hiervoor wil je ook die zelfdiscipline hebben. Het lukt je niet om zelfdiscipline te hebben wanneer jouw focus op de obstakels en uitdagingen ligt.

Verplaats jouw focus dus naar de mogelijkheden zodat jij de zelfdiscipline hebt om structureel en consistent progressie te maken. Jij zult zien dat je creatieve oplossingen kunt vinden.

4. Heb een plan

In de basis voor zelfdiscipline heb ik geschreven over het belang van een doel. Maar naast het hebben van een doel is het belangrijk om een plan te hebben voor hoe jij dit doel gaat bereiken.

Hoe kun je namelijk ergens zelfdiscipline in krijgen als jij niet weet waarvoor je het wilt gebruiken?

Als jij een concreet een plan hebt uitgewerkt dan weet jij precies wat jij uit moet voeren om jouw doel te realiseren. Doordat jij dit precies weet maak je het jezelf wat makkelijker om deze stappen uit te voeren.

Anders raak je snel afgeleid en gefrustreerd omdat je geen progressie maakt. Terwijl je niet duidelijk hebt wat die progressie is.

Maak het plan dat je hebt gecreëerd onderdeel van jouw ochtend routine. Herinner jezelf er iedere dag aan welke stappen jij gaat ondernemen om succesvol te worden.

5. Stel prioriteiten

Wij mensen zijn ontzettend goed om met van alles en nog wat bezig te zijn, maar amper iets vooruit te komen. Wij zijn met zoveel bezig, we voelen ons zo druk, maar hoeveel progressie maken we nou eigenlijk?

Als jij zelfdiscipline wilt om een bepaald doel te willen bereiken probeer dan zo min mogelijk te doen. Dit klinkt misschien tegenstrijdig want je wilt juist een bepaald doel behalen.

Maar je wilt je focussen op een paar taken die voor het meeste resultaat zorgen. Dit wordt ook wel de 80/20 regel genoemd. Met 20% van de taken zorg jij voor 80% van het resultaat.

Het is namelijk veel gemakkelijker om zelfdiscipline te hebben wanneer jij je focust op de 3 meest impactvolle taken richting jouw doel. In plaats van je te focussen op 20 verschillende dingen.

Bepaal dus welke taken de grootste impact hebben op jouw doel. Stel die prioriteiten en jij zult meer zelfdiscipline ervaren.

6. Weet hoe jij nee moet zeggen

Als jij jouw prioriteiten hebt gesteld dan kun jij nee gaan zeggen. Zoals ik al heb benoemd zijn we met teveel dingen bezig.

Hoe kunnen we gedisciplineerd te werk gaan als we met van alles en nog wat bezig zijn?

Daarom is het van belang om nee te gaan zeggen tegen onbelangrijke dingen. Nee tegen afleidingen. Nee tegen de dingen die jou niet verder richting jouw doel brengen.

Het gaat erom dat jij de zelfdiscipline hebt om structureel te werken aan datgene wat echt belangrijk is. Leer dus nee te zeggen.

Want zeg je nee tegen de ander, dan zeg je ja tegen jezelf.

7. Vergeef jezelf

Het pad naar meer zelfdiscipline is niet altijd even gemakkelijk. In het leven kom je nou eenmaal tegenslagen tegen.

Dit kan zijn doordat iemand iets tegen je zegt of een situatie die zich onverwachts voordoet. Ergens ervaar je een pijn of een frustratie. Als deze situaties zich voordoen dan is het belangrijk om te vergeven!

Op het moment dat je blijft hangen in deze gevoelens dan blijf je stilstaan. Je focus is geheel gericht op het probleem in het verleden.

Accepteer daarom dat deze gevoelens en tegenslagen er zijn. Ze mogen er zijn en horen erbij. Maar maak daarna wel de keuze om weer terug naar het plan te gaan.

Vergeef jezelf en ga vooruit.

8. Neem rust

Bij zelfdiscipline krijg je al snel het idee dat je een strak schema moet hebben en je daar aan moet houden. Alsof we ons verstand op nul moeten zetten en er maar doorheen moeten beuken.

Maar juist door jezelf ruimte te geven om fouten te mogen maken en om even rust te nemen kan ontzettend helpen.

Tegenwoordig zijn er zoveel mensen gestresst. Dus als we iets niet willen, is dat meer druk en meer stress. Heb daarom niet het idee dat je alleen maar moet werken en meer moet werken.

Plan die rust momenten in. Want vanuit een ontspannen (maar wel gefocuste) staat van zijn wordt het beoefenen van zelfdiscipline veel gemakkelijker.

  • Ga die wandeling maken
  • Neem die massage
  • Ga lekker uit eten

Zorg voor die ontspanning en plezier, want dat maakt het leven uiteindelijk veel leuker.

Manier 9 is de beste manier om tot rust te komen 😉. Wil je meer manieren leren om ontspanning en rust te creëren in jouw leven? Download hier het gratis e-book.

9. Slaap

Slaap is een van de belangrijkste elementen om überhaupt iets gedaan te krijgen in het leven. Het is onderdeel van de basis voor het creëren van energie.

Het heeft invloed op jouw focus, gemoedstoestand, dieet en onze algemene gezondheid.

Een goede nachtrust gaat zoveel verbeteren in jouw leven. Van zelfdiscipline tot jouw creativiteit, geheugen, je zult minder stress hebben en noem maar op.

Vanuit deze gemoedstoestand wil je juist jouw dagen tegemoet gaan.

10. Beloon jezelf

Soms heb je nou eenmaal zelfdiscipline nodig voor taken die echt verschrikkelijk zijn. Maar ze moeten gedaan worden.

Het belonen van jezelf is een goede manier om hierin toch de discipline te hebben om deze taken uit te voeren.

Je kunt bijvoorbeeld tegen jezelf zeggen:

“Als ik deze taak binnen voor 14.00 af heb dan ga ik lunchen op mijn favoriete plek”

Het maakt de taak wat toegankelijker omdat je naar iets positiefs aan het werken bent in de toekomst.

Ben dan niet te streng voor jezelf door jezelf niet te belonen wanneer je een paar minuten te laat bent. Het moet wel leuk blijven.

Dit is een manier hoe je het aantrekkelijker voor jezelf kunt maken om zelfdiscipline te creëren.

Hoe krijg jij meer zelfdiscipline?

Spread the word
>